Avui, dimecres 21 de maig de 2025, s’ha reunit la Mesa Sectorial d’Educació en sessió ordinària i per tractar els punts ajornats de la reunió de dia 14 de maig de 2025. Per part de l’Administració hi han assistit, entre d’altres, el director general de Personal Docent i Centres Concertats, Sr. Ismael Alonso Sánchez; el cap de departament de Personal Docent, Sr. Albert J. Flores Clemente; la directora General de Planificació i Gestió Educatives, senyora Catalina Ginard Serrano i la cap del Departament de Planificació i Centres, senyora Antònia Serra Capó.
Els punts ajornats de l’ordre del dia de la reunió son:
- Criteris quota (punt 2 de la Mesa Sectorial d’Educació del 14 de maig de 2025)
UOB Ensenyament ha començant la seva intervenció fent les següents consideracions generals:
- Retorn a les trenta cinc hores
UOB Ensenyament ha instat de nou la Conselleria d’Educació i Universitats a convocar els agents socials a una negociació efectiva i real per a l’establiment de la jornada de 35 hores setmanals, tal com estipula l’Acord Marc signat el febrer del 2023. Altres comunitats autònomes ja han fet els deures, és hora de que aquesta s’hi posi sense més excuses com la que ha donat avui: que ja es convocarà la Mesa Sectorial per negociar-ho. - Revisions dinàmiques al llarg del curs per l’assignació de recursos i establiment de ràtios.
La Conselleria ha afirmat que durant el curs es revisa l’assignació de recursos. UOB Ensenyament ha fet veure que sovint aquesta revisió és insuficient, atès que la situació d’un centre pot variar molt en pocs mesos. La Conselleria ha afirmat que revisarà els mecanismes de revisió i mirarà d’optimitzar-los. - Impacte de l’increment d’hores dels equips de suport el curs 2024-2025.
UOB Ensenyament ha demanat l’abast de l’impacte que ha suposarat aquesta mesura. La Conselleria ha afirmat que ho tenen en compte però que no poden informar en el moment de la reunió de la MSE. A petició de UOB Ensenyament, es comprometen a traslladar-ho a la MSE properament. - Punt 11 de l’Acord Marc (23 hores a EI i EP).
UOB Ensenyament ha insistit a recordar el “principi de bona fe” que recull la darrera disposició de l’Acord Marc. En aquest sentit, UOB Ensenyament lamenta la interpretació capciosa que l’Administració fa del punt i que li va permetre, a la Mesa Sectorial del passat 4 de juny, sostenir que és compatible l’acompliment d’aquest punt amb la confecció de la quota dels centres d’infantil i primària a 25 hores, i no a 23. No obstant l’anterior, la Conselleria reculà parcialment des de les posicions sostingudes el 4 de juny, i es comprometé a calcular la quota d’Infantil i Primària a 24,5 hores, i no a 25 (la qual cosa implicà la contractació de 127 mestres més). Això no és suficient, però és un principi de millora. En el mateix sentit, el director general de Personal Docent i Centres Concertats es comprometé a anar negociant i revisant aquesta qüestió anualment per tal de continuar millorant.
- Retorn a les trenta cinc hores
Consideracions específiques:
- Primer cicle d’Educació Infantil
Per primera vegada, s’inclou l’Educació Infantil als criteris d’elaboració d’unitats i quotes a causa del fet que la Conselleria està assumint aquest cicle educatiu. - Suport a l’aprenentatge
UOB Ensenyament ha demanat explicacions sobre l’assignació d’hores de suport a l’aprenentatge, especialment quant als criteris de distribució. La Conselleria ha respost que no estan concretats, sinó que es deixa la decisió oberta a cada centre. - Coordinacions
UOB Ensenyament ha demanat una major definició del repartiment d’hores de coordinació dins els centres. La Conselleria ha apel·lat, indignament, a l’autonomia de centre atès que cada un d’ells té una realitat diferent. - IAQSE
UOB Ensenyament ha instat, de nou, la Conselleria a solventar el problema que suposa la realització d’aquestes proves (podeu llegir la postura de UOB Ensenyament aquí).
La Conselleria no atendrà, de moment, aquesta petició, atès que relativitzen la càrrega de treball que suposa la realització de les proves IAQSE. UOB Ensenyament es demana quantes proves IAQSE han corregit els representants de l’Administració presents a la reunió. - Períodes lectius per al Pla d’Atenció Lingüística i Cultural (PALIC)
UOB Ensenyament ha demanat 2 períodes lectius per cada 2 alumnes d’incorporació tardana. La Conselleria ha contestat que “ho estudiaran”. - Treball de Recerca de Batxillerat (TRB)
UOB Ensenyament ha denunciat que les hores lectives de dedicació al TRB II i dels membres de la comissió de valoració de TRB de Batxillerat no queden prou ben definides. Han de ser totes lectives. La Conselleria ha resposta que les lectives són les de classe de l’optativa; la resta, per altra banda, tenen consideració de complementàries. - Caps de departament unipersonals i coordinadors de cicle
UOB Ensenyament ha demanat el següent:- Que s’inclogui un augment dels períodes lectius per als departaments d’1 membre o de 2 i que tenguin com a mínim 2 períodes lectius setmanals.
- Que s’assimilin a efectes administratius i econòmics als caps de departament didàctic unipersonal.
- En conseqüència dels punts anteriors, una modificació de l’article 60.4 del ROC, on s’estableix que No hi pot haver àmbits o departaments unipersonals.
- UOB Ensenyament ha traslladat la mateixa petició, emperò, pels coordinadors de cicle.
La Conselleria ha manifestat que no veu factibles aquests canvis.
- Formació Professional
- Distribució hores FEMPO
La principal novetat és la nova distribució per a la coordinació de les FEMPO, fet que ha suposat una minva d’hores. Sota el punt de vista de UOB Ensenyament, no hi ha res que justifiqui aquest decrement, atès que repercutirà negativament en la qualitat del sistema educatiu. L’Administració ha adduït que la figura de les FEMPO és nova i que estan afinant aquesta distribució per tal que sigui òptima. Segons la Conselleria, el curs 2024-25 han sobrat hores. - Coordinador de formació en empresa o organisme equiparat
Els requisits per concessió de quota depenen de el número de famílies professionals —a partir de 3—, o del número de grups —a partir de 12 grups—. UOB Ensenyament ha manifestat que hi ha molts de centres amb poques famílies professionals —menys de 3—, i molts grups —moltes vegades menys de 12— que no estan contemplats en aquests requisits. La Conselleria també “ho estudiarà”. - Cursos d’especialització
S’estableixen 20 períodes lectius setmanals per al Curs d’especialització.
UOB Ensenyament ha demanat quins criteris s’han seguit per assignar aquests 20 períodes lectius setmanals. La normativa estableix que els cursos d’especialització tenen una durada d’entre 300 i 720 hores, però aquests 20 períodes poden no ser suficients depenent de les hores totals del curs d’especialització. Hi pot haver cursos d’especialització de 350 hores i n’hi ha de 600 hores o més.
La Conselleria ha dit que els cursos d’especialització solen ser de moltes hores i que no atendrem la petició de UOB Ensenyament.
- Distribució hores FEMPO
- Ensenyaments d’arts plàstiques i disseny
UOB Ensenyament ha demanat que s’inclogui 1 període lectiu per cadascun dels tutors/es dels cicles formatius de Grau mitjà i de Grau Superior LOGSE i LOE, ja que no el tenen reconegut (al currículum LOE i LOGSE no hi figura) i desenvolupen les funcions tutorials. La Conselleria ha contestat que ho estudiaran, segurament amb el resultat de sempre: cap.
- Torn obert de paraula (punt 6 de la Mesa Sectorial d’Educació del 14 de maig de 2025)
Al torn obert de paraula, UOB Ensenyament ha demanat dues qüestions:
En primer lloc, ha reivindicat de nou la creació d’un cos únic. Integrar els docents d’infantil i primària i la resta de cossos d’ensenyaments especials al mateix cos de secundària, en base al principi d’igual feina, igual salari.
Per altra banda, UOB Ensenyament ha demanat explicacions sobre l’Acord del Consell de Govern de 9 de maig de 2025, (publicat al BOIB de de maig de 2025) que reconeix el desenvolupament de la carrera professional pels profesors de religió. UOB Ensenyament ha fet veure que al títol s’especifica que aquesta mesura aplicarà també a la resta del personal docent laboral de l’ensenyament no universitari. Això no obstant, a les bases 1 i 2 només parla de professors de Religió. La Conselleria ha dit que, tot i que només s’especifiqui al text professorat de Religió, la mesura serà efectiva per a tot el personal docent no universitari.
Palma, 21 de maig de 2025
