UOB Ensenyament força a la Conselleria a complir el que s’ha signat: retribució de la carrera professional amb retroactivitat.

Avui, dilluns 21 d’octubre de 2024, s’ha reunit la Mesa Sectorial d’Educació en sessió ordinària. Per part de l’Administració hi han assistit, entre d’altres, el director general de Personal Docent i Centres Concertats, Sr. Ismael Alonso Sánchez; el cap de departament de Personal Docent, Sr. Albert Flores; i el cap de servei de Gestió de Personal, Sr. Miquel Bujosa. L’ordre del dia de la reunió era el següent:

  1. Proposta de resolució per la qual s’aprova la segona convocatòria anual per al reconeixement del primer tram de la part consolidable de la carrera professional dels funcionaris docents al servei de l’Administració de la CAIB.

En primer lloc, UOB Ensenyament ha fet notar que hi havia una contradicció entre allò que establia l’acord de bases sobre el cobrament del primer tram de la carrera professional i la proposta de resolució que ens han presentat. L’acord esmentat explicitava que el docent cobraria el primer tram de la carrera professional de manera retroactiva a partir del moment en què hagués complert el sexenni, mentre que l’esborrany de la segona convocatòria del primer tram esmenta que es cobrarà amb efectes retroactius de l’1 de setembre de 2024 per a aquells que, a 31 d’agost de 2024, tinguin reconegut el primer sexenni i es trobin en la situació administrativa de servei actiu.

Davant la inacció dels sindicats majoritaris i la suposada “estupefacció” de l’Administració davant aquest “involuntari” descuit —que casualment li estalviaria a la Conselleria d’Educació i Universitats un bon grapat de milers d’euros en detriments dels treballadors docents—, UOB Ensenyament ha exigit la modificació d’aquest punt per tal que tots els docents que compleixen el sexenni cobrin el complement de carrera professional amb efecte retroactiu a partir del moment exacte en què compleixen el sexenni.  

Una vegada acabada la negociació d’aquest punt, l’administració pretenia dur a terme la votació. UOB Ensenyament s’ha mostrat contundent i ferm en la seva postura contrària a aquest esborrany i ha forçat que es posposés la votació fins després d’haver consultat aquesta qüestió amb els serveis jurídics, consulta que s’ha fet en el mateix moment de la mesa. Finalment, l’Administració ha confirmat que el pagament es retrotraurà a la data de compliment dels sexennis, tal com demanava UOB Ensenyament. Gràcies a l’aportació de UOB Ensenyament s’ha aprovat per unanimitat l’esborrany.

Seguidament, UOB Ensenyament ha demanat que pel que fa als requisits que consignen les situacions administratives en què s’ha de trobar un funcionari per cobrar el primer tram de la part consolidable de la carrera professional s’hi afegeixi estar en excedència per cura d’un menor de tres anys, atès que és un motiu que lliga directament amb la conciliació de la vida personal i laboral.

La Conselleria ha respost que l’excedència per cura d’un familiar menor de tres anys queda inclosa dins el punt 4. Excedència per raó de cura de familiars, d’acord amb el punt 1, a) l’article 105 de la llei 3/2007.

A més, pel que fa a la base 7, que parla dels informes d’avaluació que s’hauran d’emetre en relació amb les persones que compleixin els requisits previstos, UOB Ensenyament ha demanat un aclariment per tal de saber quin serà el període d’avaluació que s’haurà de tenir en compte a l’hora d’elaborar els esmentats informes. Els signants d’aquests documents, a quin període s’hauran de remetre per puntuar els diversos ítems que han de servir per avaluar els docents? 

La resposta de la Conselleria ha estat que intentaran facilitar l’avaluació. Segons ells, no es tracta de posar cap pega i que el centre pot tenir en compte la trajectòria del docent (si és funcionari de carrera) o facilitar que es faci tan ràpidament com sigui possible, si és un funcionari nouvingut al centre. Ara bé, des de UOB Ensenyament consideram una irresponsabilitat obligar els equips directius a avaluar uns criteris tan complexos en un període de temps que, en alguns casos, pot ser ínfim i insuficient. 

Per altra banda, UOB Ensenyament ha fet referència al cas dels docents en serveis especials i dels alliberats sindicals i ha demanat si el període d’avaluació és el mateix i si aquesta avaluació es regirà per l’annex IV. La Conselleria ha contestat que, en aquests supòsits l’avaluació es farà d’ofici.

Finalment, hem demanat on s’hauran de remetre aquests annexos signats i  si el mateix tràmit telemàtic facilitarà l’enviament a la comissió.

La Conselleria ha respost que el centre haurà de custodiar els resultats i que transmetran els informes a través del GESTIB, on hauran de consignar si el docent és apte o no apte. 

  1. Presentació Centre de Formació, Innovació i Recerca de les Direccions Escolars (CEFIRDE).

La Conselleria ha presentat el nou director del CFIRDE, Antonio Márquez Muñoz. Han remarcat que volien desfer el “xibiu” en què s’havia convertit en els darrers anys i que prioritzaven la transparència, presentant de primera mà el nou equip del CFIRDE com a primera passa. Un dels objectius del nou CFIRDE és descentralitzar-se, i per això a partir d’ara tendran presència a totes les Illes. Per altra banda, han exposat que, lluny de ser un centre de professorat de l’equip directiu, també havia de ser un equip de suport i un equip de treball que donés un plus de motivació als docents per formar part d’un equip directiu. 

El director general ha remarcat que no només s’oferirà formació tècnica als nous equips directius coordinats amb els CEPs, sinó que aniran un poc més enllà i que actuaran com a suport als equips directius, sobretot en termes jurídics. Ha esmentat també que l’objectiu final és sempre la millora del sistema educatiu i de l’aprenentatge de l’alumnat. Per acabar, ha recordat que la formació està disponible per a tot el professorat i que estan oberts a rebre qualsevol millora o proposta per part dels sindicats. 

És en aquesta línia que UOB Ensenyament ha fet una aportació per tal de reclamar al CFIRDE que la formació de directors inclogui de manera imprescindible formació tècnica, tal com: normativa i pràctica sobre instruccions d’horaris, càlcul de la quota del professorat i gestió de cessaments i altes a través del GESTIB, entre d’altres. Ens han contestat que ho tenen molt present i que, de fet, ja han duit a terme dues convocatòries en formació específica sobre horaris i que ha tengut molt bona rebuda.

Celebram aquest intent de transparència i millora per a l’educació i restarem atents a l’acompliment d’aquests compromisos.

  1. Torn obert de paraula

Pel que fa al torn obert de paraula, UOB Ensenyament ha exposat que estam rebent valoracions no gaire positives sobre la figura del psicòleg educatiu. Des de la Conselleria han dit que no n’estaven assabentats, però que demanaran explicacions a Convivèxit, que és l’organisme responsable de la tutorització dels psicòlegs educatius. UOB Ensenyament també ha posat de manifest que dubtam que aquest procés de tutorització sigui real i efectiu. Com que, com ja hem esmentat, no sabien res pel que fa a aquesta qüestió el director general s’ha compromès a garantir la presència del director de Convivèxit en la pròxima mesa sectorial, que serà dilluns 28 d’octubre i on es tractaran els temes d’oferta pública, criteris de plantilla i seguiment de tots els punts de l’Acord Marc que queden sense resoldre a dia d’avui.