Avui, dilluns 28 d’octubre de 2024, s’ha reunit la Mesa Sectorial d’Educació en sessió ordinària. Per part de l’Administració hi han assistit, entre d’altres, el director general de Personal Docent i Centres Concertats, Sr. Ismael Alonso Sánchez; el cap de departament de Personal Docent, Sr. Albert Flores; i el cap de servei de Provisió Educativa, Sr. Víctor García Serra. L’ordre del dia de la reunió era el següent:
- Proposta d’acord pel qual s’aprova l’oferta pública d’ocupació per a l’any 2024 corresponent al personal funcionari dels cossos docents no universitaris al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
UOB Ensenyament ha demanat quantes de les places corresponents a l’Oferta Pública (OP) sortiran a concurs en les oposicions del 2025, amb el benentès que poden sortir en els pròxims tres anys. Igualment, UOB Ensenyament ha demanat quantes de les places pendents de l’OP del curs passat, sortiran a concurs en les oposicions del 2025, amb el benentès que poden sortir en els dos anys vinents.
L’Administració ha informat que sortiran a concurs oposició un total de 491 places (87 del cos de mestres, de l’OP del 2022; 94 i 310 de la resta de cossos de les OP de 2023 i 2024 respectivament). Restarà sense convocar un total de 173 places de l’OP del 2023 i 68 de l’OP del 2024 del cos de mestres i 47 places de l’OP de la resta de cossos de l’OP del 2024.
UOB Ensenyament ha demanat quina previsió hi ha quant al termini en el qual es coneixeran les places per especialitats d’aquesta OP. D’acord amb la base segona de l’Acord de l’esborrany: «Acumular les places corresponents a l’oferta pública d’ocupació per a l’any 2024 a les que puguin correspondre a exercicis posteriors». UOB Ensenyament ha demanat si ja es sap quantes d’aquestes places es posposaran per als pròxims anys, i quantes d’aquestes correspondran a les illes petites.
La Conselleria ha informat que el nombre concret de places per especialitats i illes no es coneixerà fins que s’hagi de negociar l’esborrany de resolució del concurs-oposició del 2025, tot i que si que ja té una previsió pel que fa a quines especialitats seran objecte de convocatòria, així com a quines illes. Ho podeu consultar aquí.
Pel que fa a l’esborrany presentat per l’Administració quant als criteris de plantilla pel curs 2025-26, UOB Ensenyament ha apuntat les següents qüestions:
- UOB Ensenyament considera que els punts 1.2 i 1.4 referents als criteris generals s’haurien d’estructurar d’una altra manera. Així, s’evitarien confusions i quedaria més clar que es poden consolidar el 100% de les places vacants a jornada completa que hagin estat ocupades de forma temporal i de manera contínua en els tres darrers cursos escolars i sempre que tinguin continuïtat en el curs 2024-2025.
Conselleria ha contestat que el punt 1.4 no només inclou places vacants, sinó que també diferencia les places vacants de tres anys. No obstant això, ha admès que el redactat no és clar i que inclouria el punt 1.4 dins el 1.1, quedant aquest darrer com segueix i eliminant el punt 1.4:
«Tots els centres han de consolidar com a mínim el 92% de la mitjana de les quotes dels tres darrers cursos escolars, comptadors des del curs 2022-2023. Per a qualsevol tipus de centre, es consoliden totes les places a jornada completa que hagin estat ocupades de forma temporal i de manera contínua en els dos cursos escolars, 2022-2023 i 2023-2024 sempre que aquestes places tinguin continuïtat en el curs 2024-2025.».
- UOB Ensenyament ha sol·licitat augmentar el nombre de mestres d’educació primària a 7, 14 i 20, respectivament pels centres d’1, 2 i 3 línies. També donar la possibilitat que en lloc de ser un mestre generalista sigui un especialista, de manera que els centres puguin adequar la plantilla a les seves necessitats.
L’Administració ha admès la infradotació en termes de plantilla orgànica als centres d’educació infantil i primària. Ha assenyalat que la proposta és complicada pressupostàriament. No obstant això, ha dit que l’estudiarà i la tindrà en compte. UOB Ensenyament sap que això vol dir que la proposta anirà al fems, malgrat que espera i desitja estar equivocat. - UOB Ensenyament ha demanat aclariments sobre els criteris seguits per tipificar certes especialitats com a places itinerants i si aquesta informació és vinculant. A UOB Ensenyament el sorprèn que l’especialitat d’Orientació, que és la més comuna en modalitat itinerant, no estigui inclosa en el llistat.
Conselleria ha contestat que el criteri és que hagin estat places itinerants els darrers tres cursos (sobretot en el cas de les circumscripcions de Menorca, i d’Eivissa i Formentera) com ara places d’Alemany o Cultura clàssica. Les places d’Orientació Educativa de Secundària de plantilla no són itinerants. Com a reflexió final, l’Administració ha dit que la normativa ha de concretar tot el que sigui possible les places itinerants, atès que els equips directius ofereixen molta resistència a l’hora de crear aquestes places per raons organitzatives.
- UOB Ensenyament ha demanat informació sobre la consolidació de les places de PTSC als IES i CEIP.
Conselleria ha contestat que, igual que les places d’OE de Secundària de plantilla, les de PSC no són itinerants.
- Quant a les especialitats bilingües en anglès, UOB Ensenyament ha plantejat la manca d’inclusió de diverses especialitats (Filosofia, Dibuix, Tecnologia i Economia) en la convocatòria del Concurs de Trasllats i la necessitat d’un compromís entre les diferents normatives.
Conselleria ha dit que es publicaria la Resolució de CT amb aquestes modificacions fetes.
En conclusió, la Conselleria fa els canvis mínims i de cara a la galeria per perpetrar, durant un any més, la insuficiència i infradotació de les plantilles docents.
- Torn obert de paraula
- Psicòlegs educatius. UOB Ensenyament ha manifestat la seva preocupació davant els conflictes que s’han generat en alguns centres quant a la superposició de les funcions dels psicòlegs educatius i els departaments d’orientació educativa. Així mateix, UOB Ensenyament ha fet una sèrie de preguntes referents al procés de tutorització dels psicòlegs. Pel que fa a la primera qüestió, l’Administració ha manifestat que els equips directius ja han rebut directrius sobre funcions i atribucions, i que no hi hauria d’haver cap problemàtica amb això. UOB Ensenyament ha ratificat i té constància que hi ha hagut problemàtiques amb aquesta qüestió. Pel que fa a la tutorització, el director general ha manifestat la seva intenció de convocar una Mesa Tècnica que compti amb la presència de la directora del Convivèxit (que avui hi havia de ser present, però no hi ha estat).
- Psicòlegs educatius. UOB Ensenyament ha manifestat la seva preocupació davant els conflictes que s’han generat en alguns centres quant a la superposició de les funcions dels psicòlegs educatius i els departaments d’orientació educativa. Així mateix, UOB Ensenyament ha fet una sèrie de preguntes referents al procés de tutorització dels psicòlegs. Pel que fa a la primera qüestió, l’Administració ha manifestat que els equips directius ja han rebut directrius sobre funcions i atribucions, i que no hi hauria d’haver cap problemàtica amb això. UOB Ensenyament ha ratificat i té constància que hi ha hagut problemàtiques amb aquesta qüestió. Pel que fa a la tutorització, el director general ha manifestat la seva intenció de convocar una Mesa Tècnica que compti amb la presència de la directora del Convivèxit (que avui hi havia de ser present, però no hi ha estat).
- Creació del nou CIFP ubicat a l’Antiga Estació Marítima de Ciutadella. UOB Ensenyament ha denunciat que s’està difonent la línia que separa allò que és públic d’allò que és privat, i com a exemple gràfic d’això ha manifestat la seva preocupació quant a la gestió del nou CIPF de Ciutadella on, i segons declaracions del Director General de Turisme, conviuran la família professional d’Hoteleria de l’IES Maria Àngels Cardona de Ciutadella, el SOIB i l’Escola d’Hoteleria de les Illes Balears. La Conselleria ha manifestat no tenir ni idea sobre aquesta qüestió. Davant aquesta ignorància, UOB Ensenyament ha manifestat la seva voluntat de conèixer amb exactitud en quina proporció les empreses privades faran ús de l’espai i dels recursos públics. La Conselleria ha respost que estudiaran la qüestió i que informaran la MSE.
- Coordinació cicle Primària.
UOB Ensenyament ha demanat de nou que es reconegui com a càrrec la coordinació de cicle de Primària i que, per tant, suposi una gratificació econòmica i també a efectes de baremació. Aquesta pregunta no ha estat contestada. - Cobrament a partir del 3 de setembre per part dels docents interins que ho tenen pendent.
El conseller Antoni Vera va afirmar que tots els docents adjudicats al caòtic primer tràmit del curs cobrarien a partir del dia 3 de setembre, i així es va confirmar a la Mesa Sectorial de dia 16 d’octubre. Per ara, aquesta qüestió s’ha resolt de diverses maneres per part de l’Administració:
- Només pagaran a partir del dia real a la incorporació dels docents.
- Tothom cobrarà a partir de dia 3 de setembre, però demanant paciència a causa del fet de la quantitat d’autoritzacions que s’han de traslladar al Servei de Retribucions.
- Només pagaran a partir del dia real a la incorporació dels docents.
Avui ha tocat la segona opció, qui sap que passarà demà.
En qualsevol cas, UOB Ensenyamentha demanat a veure si aquest cobrament es veurà reflectit ja a la nòmina del mes d’octubre. L’Administració ha al·legat complicacions administratives i ens ha fet saber que aquest pagament s’haurà d’efectuar en el futur, en cap cas a la pròxima nòmina.
Palma, dia 28 d’octubre de 2024