Presentam 10 reivindicacions a la mesa tècnica de quotes

El cap de Departament de Planificació, Jaume March, en una compareixença amb el director general de Planificació i el conseller d’Educació

El passat 19 de gener va tenir lloc la mesa de treball sobre criteris de quota, a la qual els sindicats vam aportar propostes per modificar els criteris actuals.

Per part nostra vam fer les següents reclamacions: 

  • Que es desdoblin els grups d’infantil i primària de promoció interna amb més de 25 alumnes, que ja no es poden considerar casos d'”incorporació tardana” perquè són del propi centre i es poden preveure. El mateix pel que fa a ESO amb més de 30 i 2n de batxillerat amb més de 35. Els representants de la Conselleria va al·legar manca d’espai i recursos.
  • Que es desdoblin els grups de primària amb 28 alumnes, com a infantil, i no amb 29 com es fa ara, atès que la ràtio màxima de 25 més el 10% LOMCE són 27,5 alumnes, i 28 ja supera aquesta xifra. La resposta fa ser la mateixa.
  • Que es doti amb AD per atendre alumnes nouvinguts els CEIP més necessitats, tenint en compte que la línia d’actuació de la Conselleria és reconvertir places AD en PT i AL. Vam recordar que la desaparició del Servei d’Ensenyament del català ha suposat també l’eliminació de l’equip d’immersió, que assessorava els centres i donava suport dins l’aula. Els representants de la Conselleria van dir que els centres ja disposen d’hores per a aquestes tasques però vam insistir que s’han de dotar amb docents preparats per atendre aquest tipus d’alumnat.
  • Que els majors de 55 anys de primària i secundària tinguin una reducció de tres hores lectives. Es negociarà en mesa sectorial.
  • Que els coordinadors de les comissions de normalització lingüística tinguin una reducció de tres hores lectives en lloc de quedar a disposició de cada centre. No ho van acceptar perquè segons ells “d’un any a l’altre poden no ser necessàries”, una opinió al nostre parer sense cap fonament mentre el català no estigui plenament normalitzat. Només es van comprometre a obligar els centres a dotar la coordinació amb alguna reducció.
  • Que els CEPA tinguin comissió de normalització lingüística. Apareixerà a les instruccions del proper curs en les mateixes condicions que a secundària.
  • Que les ràtios màximes de FP a distància siguin de 30 alumnes i no de 60, a fi que les instal·lacions per a la part pràctica no es vegin desbordades. Duplicaran els mòduls pràctics de manera que les 4 hores de docència passaran a ser 8, separades en dos grups.
  • Que es desdoblin a ESO català, matemàtiques i ciències socials i no només les matèries que indica la LOMCE, i que es dotin hores per coordinar preparació d’ACIs amb el departament d’Orientació. Es van limitar a prendre’n nota però van advertir que els desdoblaments de Matemàtiques es poden fer perquè reben la subvenció del Fons Social Europeu, a l’igual que els cicles de FP de grau mitjà i la FPB.
  • Que es doti com a mínim amb una mitja jornada de PALIC. L’Ordre de 2002 estableix entre 6 i 16 hores de PALIC, que encaixarien amb aquesta mitja jornada. Els criteris actuals adjudiquen una hora per a cada quatre alumnes, cosa que implicaria haver-ne de matricular 36 o 40 per aconseguir-la. Van admetre que s’ha de millorar l’atenció als nouvinguts però van afegir que en dos anys s’han incorporat més de 700 docents que haurien de ser suficients. El cap d’Inspecció va dir que “ningú esperava aquesta allau de nouvinguts”. Nosaltres ens reafirmam en la necessitat de dotar aquests docents per a PALIC i no fer recaure tot l’esforç en els recursos del centre.
  • Que hi hagi reducció horària lectiva per als docents amb més de 180 alumnes, com passa a matèries com valors ètics o educació física. Van dir que estudiarien una reducció de complementàries.

Els representants de l’Administració explicaren que pel febrer hi haurà una previsió de matrícula per al proper curs, que els desdoblaments es pacten amb els centres i que procuren concentrar els nouvinguts en un mínim de centres per fer-hi desdoblaments. Si no és possible i es dispersen es doten amb reforços.

El cap d’Inspecció va dir que es detecta “un bon clima” als centres i que “els resultats milloraran”.

El cap de Departament de Planificació afirmà que hi ha uns 5.500 docents a secundària i que les 18 hores suposaran 305 docents més.

Els representants van dir també que els centres “abusen” del concepte de NESE, que n’hi ha que ho proposen per al 50% dels alumnes, que la catalogació s’ha d’estudiar i reconduir i que fer pujar la quota d’AD per aquest motiu “és exagerat”. No van especificar en què consisteix ni van exposar exemples d’aquest suposat “abús”. La revisió dels NESE és per llei bianual.

El cap d’Inspecció va dir que els diagnòstics de TDAH “són un escàndol”, sense entrar a considerar que el protocol de diagnòstic l’ha establert la pròpia Conselleria, que hi intervenen l’EAP, EOEP, DO, o l’orientador de primària, i que aquests a la vegada deriven a altres serveis externs que puguin ajudar en la confirmació, com el pediatra o el metge de família. No va dir, per tant, quin o quins d’aquests agents són els responsables de “l’escàndol”.

Van dir que es respecta l’autonomia de centre a l’hora d’adjudicar hores de suport però que no es consenten casos com el de fer impartir anglès o música als PT.

En els CEIP de tres línies els orientadors passaran a formar part de la plantilla orgànica del centre (actualment els orientadors són orgànicament de secundària). La cap de Servei d’AD va advertir que per decret estatal no poden impartir docència més enllà d’un suport dins l’aula.

Per part de la Conselleria hi foren presents el cap de Departament de Planificació, Jaume March; la cap de Servei de Planificació Educativa, Antònia Serra; el cap de Servei de Secundària, Albert Flores; el cap de Servei de Primària, Miquel Bujosa; la cap de Servei d’Atenció a la Diversitat, Asunción Sempere; i el cap del Servei d’Inspecció, Antonio Arbós.