Rebuig a la Perfilació Bilingüe de les places del concurs de trasllats estatal

Avui, 24 de setembre de 2024, s’ha reunit la Mesa Sectorial d’Educació en sessió ordinària amb la presència, entre d’altres, del director general de Personal Docent i Centres Concertats, el senyor Ismael Alonso i el cap de departament de Personal Docent i Centres Concertats, Albert Flores.

Què ha demanat UOB Ensenyament respecte als punts de l’ordre del dia presentats?

  1. Proposta de convocatòria de concurs de trasllats d’àmbit estatal per als funcionaris dels cossos docents:
  • Places amb perfil bilingüe: Així com vàrem manifestar a la Mesa Tècnica, ens oposam frontalment a la introducció d’aquesta perfilació. Les places orgàniques dels centres públics no es poden perfilar perquè això contravé el principi d’igualtat d’oportunitats, afavorint seleccions subjectives i arbitràries. La perfilació restringeix clarament la mobilitat del personal docent. A més, des d’UOB Ensenyament som malpensats en aquest sentit i sabem que aquesta pràctica s’intensificarà i que, en els pròxims cursos escolars, la Conselleria no es limitarà a perfils de coneixement de llengües, sinó que també incorporarà altres criteris significatius.

La Conselleria ens ha dit que perfilarà places de nauticopesquera o places de Batxibac, entre altres, amb l’objectiu que els centres puguin desenvolupar la seva concreció curricular; per fer això, necessiten docents especialitzats o amb certs perfils.

  • Diplomes i certificacions acreditatives: UOB Ensenyament no entén per què a l’annex 12 d’aquest esborrany, respecte a diplomes i certificacions acreditatives que donen accés a places bilingües, hi figura l’APTIS B2, atès que aquest no forma part de l’ACLES. Pensem que és incoherent que aquest títol doni accés a una plaça bilingüe, però, en canvi, no baremi.

La resposta de Conselleria no ha estat del tot clara, ja que no sabien que l’APTIS no baremava. Ens han dit que ho consultaran.

  • Certificats d’acreditació en competència digital: UOB Ensenyament considera que a l’apartat de certificats d’acreditació de la competència digital no haurien de puntuar, de moment, en el CT estatal els nivells C1 i C2 perquè no tots els docents tenen accés a aquests nivells. Per compensar la tasca dels coordinadors TIC, UOB Ensenyament demana que aquesta funció docent s’afegeixi al 4.3. Així, pensem que seria adequat incloure la funció de coordinador TIC dins el barem.

La Conselleria d’Educació no pot modificar aquesta puntuació. El que sí que ens han dit que faran és obrir el tràmit tan aviat com sigui possible per tal que el màxim de docents puguin acreditar-se amb el C1.

  • Puntuació pel procés selectiu: UOB Ensenyament també vol insistir en el fet que es valori haver superat un procediment selectiu d’oposicions amb plaça o sense. 

La Conselleria ens ha negat rotundament aquest punt perquè no poden modificar el barem estatal.

2. Proposta de convocatòria de concurs de trasllats d’àmbit estatal per als funcionaris dels cossos d’inspectors:

En el punt dos de l’ordre del dia, UOB Ensenyament, en el mateix sentit que les demandes fetes als cossos docents ha demanat que els certificats d’acreditació de la competència digital no haurien de puntuar, de moment, en el CT estatal els nivells C1 i C2 perquè no tots els docents tenen accés a aquests nivells.

La Conselleria, com ja hem mencionat més amunt, ens han dit que no ho poden modificar.

3. Torn obert de paraula

Al nostre torn obert de paraula hem demanat:

  • Tenim alguna informació sobre la modificació de les instruccions que estableixen el procediment general de les excedències perquè el gaudi de l’excedència per cura de fills menors i familiars es deixi de condicionar als trimestres?
  • En vista que l’Estat ha posposat a 2025 la retribució del permís parental, incomplint el que especifica la Directiva europea 2019/1158, instam la Conselleria que demani explicacions en l’àmbit estatal. Per què encara no són retribuïdes les 4 setmanes de les 8 atorgades en aquest permís?
  • Que ser coordinador de cicle (infantil o primària) sigui reconegut com a càrrec i que, per tant, suposi una gratificació econòmica i també tingui efectes de baremació.
  • El personal docent de la concertada pot sol·licitar la jubilació parcial, mentre el de la pública no pot fer-ho, el que crea un greuge comparatiu envers la concertada. Demanam que els docents de la pública també puguem.

De totes aquestes demandes, la Conselleria ens ha dit que ho estudiaran i ens faran saber les respostes. UOB Ensenyament espera que aquestes promeses no siguin només això, sinó que durant aquest curs es concretin en accions reals de la Conselleria que, pel que es veu, li costa molt donar una resposta efectiva a les peticions del col·lectiu docent. 

Palma, 24 de setembre de 2024