Acreditació de la competència digital: UOB Ensenyament es queda sol en la petició del reconeixement de la tasca dels docents durant la pandèmia

Mesa sectorial extraordinàriaLlicència Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0 by UOB

20 d’abril de 2023

Avui, dijous, s’ha reunit la Mesa Sectorial d’Educació, en sessió extraordinària, per tractar l’Esborrany de la resolució per a l’acreditació de la competència digital docent. Per part de l’Administració, s’ha comptat amb la presència de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, Amanda Fernández; i de la directora general de Personal Docent, Rafaela Sánchez, entre d’altres.

Els punts més importants contemplats a l’esborrany de la resolució són:

  • Establir el procediment per a l’acreditació i registre de la competència digital docent segons l’acordat al sí de la Conferència Sectorial d’Educació sobre la certificació, acreditació i reconeixement de la competència digital docent.
  • L’àmbit territorial de l’acreditació serà tot l’Estat espanyol.
  • Serà d’aplicació al personal docent dels centres no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears.
  • Es prendran com a referent les àrees, competències, indicadors d’èxit, etc. descrits en el marc de referència de la competència digital docent (MRCDD) vigent, del 2022.
  • L’acreditació de la competència digital docent s’efectuarà per a cada un dels nivells des de l’A1 fins al C2.
  • Els procediments d’acreditació establerts són els següents:
    • Certificació de la formació
    • Títols oficials universitaris
    • Superació de prova específica
    • Avaluació a través de l’observació de l’exercici o anàlisi i validació d’evidències
  • Certificació:
    • Procediment de formació: d’ofici a partir de les dades del Registre General de Formació Permanent del Professorat
    • Altres procediments d’acreditació: mitjançant sol·licitud de la persona interessada
  • Registre de l’acreditació:
    • Per a obtenir un nivell -a excepció del C2, que es pot acreditar per àrees- s’hauran de completar’acreditar les sis àrees -o les corresponents de nivells superiors-, que són les següents:
      • Àrea 1: compromís professional
      • Àrea 2: continguts digitals
      • Àrea 3: ensenyament i aprenentatge
      • Àrea 4: avaluació i retroalimentació
      • Àrea 5: empoderament de l’alumnat
      • Àrea 6: desenvolupament de la competència digital de l’alumnat
    • Es pot obtenir l’acreditació d’un nivell de competència digital docent sense necessitat d’haver obtingut abans l’acreditació dels nivells inferiors.
    • Està previst que tota la informació relativa a nivells i àrees ja acreditades es pugui consultar al Portal del Personal, que s’actualitzarà automàticament. També es podrà davallar la certificació de la competència digital des del mateix Portal.
  • Terminis de presentació de sol·licituds: el període està obert tot l’any, a excepció del procediment de superació de prova específica, que es regirà per convocatòries específiques.
  • Conseqüències de la no acreditació digital d’un docent abans del 30 de juny de 2024: encara no explicitades (i, per tant, de moment, cap). Però “podria haver-n’hi, d’una o altra manera, en positiu o en negatiu”. Tot plegat, una indefinició i una manca de planificació inquietants. Molt inquietants.

Per altres qüestions com ara la composició i funcions de la Comissió de Competència Digital; altres aspectes sobre el Registre de l’acreditació de la competència digital docent; les Dades de caràcter personal; o el Model d’acreditació, podeu consultar l’Esborrany de la resolució per a l’acreditació de la competència digital docent.

A la ronda d’intervencions, els representants d’UOB Ensenyament hem reivindicat tota una sèrie de qüestions, algunes de caire més general i altres específiques de la Resolució:

  • UOB Ensenyament manifesta la seva adhesió a la iniciativa que defensa una digitalització ètica de l’alumnat, especialment a les primeres etapes educatives, i, en particular, al manifest de Zero pantalles a l’etapa 0-6.
  • També demana que es negocii a MSE el Pla de Digitalització de les Illes Balears (PlaDigIB) per, entre d’altres aspectes, assegurar que es protegeix l’alumnant front una escessiva exposició a les pantalles a l’àmbit educatiu. Ús, sí; abús, no!
  • També hem demanat l’acreditació d’aquells docents que han exercit docència a algun centre/curs on només es treballa amb dispositius electrònics com ara els Chromebooks. Malauradament, la resposta ha estat negativa. No ens han explicat per què.

Finalment, els representants d’UOB Ensenyament hem exigit que qualsevol docent que hagués exercit docència com a mínim durant un mes i hagués avaluat com a mínim una avaluació durant el confinament de la primera meitat del 2020, o hagués impartit docència a un centre amb semipresencialitat del curs 2020-21, durant un mes, i hagués avaluat com a mínim una avaluació, ha de quedar digitalment acreditat d’ofici, com a mínim amb un A1.

Per què un A1? Per realisme i per justícia. UOB és conscient que la certificació per evidències és només per als nivells B i C, i sap que no tots els docents tenen un nivell tan alt. Però UOB també és conscient del recordatori permanent que fan les nostres autoritats educatives en relació a que el concepte de “prova específica d’avaluació” no implica necessàriament fer un examen de tipus tradicional. Doncs bé, quina millor prova d’avaluació de competència digital docent volen, més que el fet tangible d’haver pogut ensenyar i avaluar partint del no-res durant un confinament i/o un curs fet en règim de semipresencialitat? Qui pot pretendre fer-nos creure que aquells que vam ser capaços de fer-ho així (i per fer-ho tots usàrem, en major o menor mesura, mitjans digitals) no hem demostrat de manera fefaent el nivell de competència digital més bàsic, el nivell A1? Quina millor “prova específica” podem oferir els mestres i professors de les nostres illes?

Però a UOB Ensenyament també tenim sentit de la responsabilitat social. Fins i tot admetent que els fons europeus per a la transformació digital tenen un caire finalista, a UOB ens fa mal pensar que cada euro gastat en un procés formatiu massiu no estrictament necessari és un euro que no es podrà usar per minvar la infradotació de mitjans digitals de massa centres educatius. UOB Ensenyament no té la mateixa idea de cost d’oportunitat (o priorització de la despesa pública, si ho preferiu) que la demostrada per la directora general, Sra. Amanda Fernández.

L’Administració s’ha escudat en subterfugis normatius que transcendeixen l’àmbit autonòmic, ja que es contravindria l’establert a la Conferència Sectorial d’Educació. Segons la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, no es pot acreditar un nivell A1 perquè -alerta- no es pot assegurar que tothom demostràs competència a cada una de les sis àrees del nivell. A més, volen consensuar una prova específica a nivell estatal.

Doble falàcia: tothom sap que les acreditacions digitals no poden cercar la puresa de la perfecció, i els propis tècnics reconeixen que, en acreditar els docents fins i tot de nivell de competència més alt, s’haurà de tenir una certa flexibilitat, perquè en sentit estricte cap pràctica docent pot recollir tots els indicadors. D’altra banda, voler pactar un model de prova a nivell estatal al mateix temps que no s’ha volgut o pogut pactar un any de referència comú com a punt de partida per a homologar formacions prèvies, ens sembla una manifesta incoherència que, ens sap greu dir-ho, consideram inacceptable.

Els representants d’UOB Ensenyament hem deixat palès amb el nostre argumentari que es tracta d’una qüestió de voluntat política, tal com ha quedat demostrat en altres aspectes de la Resolució i que, en aquest cas, qui comanda no hi ve a bé. Així mateix, ha convidat la resta de sindicats a reflexionar sobre aquesta qüestió d’absoluta justícia -o injustícia-, per ser més exactes.

Malauradament, UOB Ensenyament ha votat en contra de la Resolució, mentre la resta de sindicats present a la Mesa ho han fet a favor. La Resolució s’ha aprovat per 4 vots a favor i 1 en contra. UOB, sempre democràtica, respecta però no comparteix, i manté amb orgull i dignitat la seva solitud opositora.

Seguirem lluitant per la dignitat del col·lectiu docent!