Emergència climàtica a les aules: la Conselleria prefereix fingir preocupació en comptes de complir la llei!

Circular 261/2022

  • La Conselleria d’Educació acaba de publicar un protocol d’actuació en cas d’altes temperatures.
  • El protocol no és tal, sinó un frit i bullit de declaracions d’intencions i literatura confusa i inconcreta.
  • UOB Ensenyament només s’interessarà per un protocol que faci complir la llei en matèria de seguretat tèrmica, i per això manté la seva recomanació de contactar amb el Servei de Prevenció de Riscos laborals en cas de manca de funcionament pràctic del ‘protocol’.

Ahir, dia 1 de setembre, la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres de la Conselleria d’Educació i Formació Professional publicà un flamant protocol d’altes temperatures als centres, oportunament difosa a premsa. El missatge oficial és que les nostres autoritats educatives estan sincerament preocupades pel benestar i salut d’alumnat i docents davant les cada cop més freqüents onades de calor, i reaccionen en conseqüència. A UOB Ensenyament estam convençuts que aquest suposat interès no és aliè a les nostres repetides denúncies al respecte, inclosa una entrevista amb el Servei de Riscos laborals de la qual us n’informàrem al seu moment. Podeu consultar AQUÍ la corresponent entrada al blog.

Valoram positivament la menció explícita a l’acondicionament de les infraestructures educatives a la nova realitat climàtica. Seguirem atentament les promeses al respecte que se’n fan al document per saber si són realitat o, en canvi, simple fum electoralista. Malauradament, aquí acaba la llista d’allò que consideram aprofitable del document en qüestió.

I és que el protocol no és tal, sinó més bé una sopa de lletres interminable plena de declaracions d’intencions i buida de pautes clares. Està redactat amb el típic estil del grup de treball Morante: llargs preàmbuls que no signifiquen res, llistes d’objectius molt exhaustives que, en parlar de tot plegat, no arriben a dir res concret, contínues referències a realitats contextuals i d’autonomia de cada centre, paraules tranquilitzadores i aparentment compromeses com ‘benestar’, ‘confort’, ‘seguretat’, ‘certesa’, ‘salut’ o ‘planificació’. Però cap protocol pràctic, fàcil de comprendre i d’aplicar. L’únic que queda clar és que tota actuació ha de passar pel filtre de la pròpia Direcció General del Sr. Morante, cosa que deixa palesa, un cop més, la seva obsessió pel control autoritari de cada procés de cada centre i el seu menyspreu no només cap a d’altres organismes competents en la matèria, com ara la Inspecció de Treball o el propi Servei de Prevenció de Riscos Laborals Docents, sinó també cap a la capacitat de cada treballador docent per fer una cosa tan senzilla com mirar el termòmetre i decidir quan la temperatura de l’aula depassa els límits establerts per la llei.

Perquè d’això es tracta: de complir i fer complir la llei, ni més ni manco. Parlam, concretament, del R.D. 486/1997, de 14 d’abril, Annex III, apartat 3a, que estableix clarament que no es pot fer feina a espais interiors per davall de 17º ni per damunt de 27º. Clar i català, i la resta són vuits i nous i cartes que no lliguen. Crida poderosament l’atenció que l’extens i confús protocol de la Conselleria no faci referència ni a aquest marc legal ni a la normativa que se’n deriva.

UOB Ensenyament no es pren seriosament una Administració que parla sense dir res, que no respecta la llei ni, per tant, la salut dels seus treballadors –ni dels seus alumnes, per cert- i que prefereix fingir en comptes de fer.

Mantenem la nostra recomanació: en cas d’estar sotmesos a temperatures dins l’aula fora del rang legal (a qualsevol època de l’any, i no només a alguns mesos establerts arbitràriament per l’Administració, como si el canvi climàtic obeís un calendari administratiu), comunicau-ho immediatament a la direcció del vostre centre i, si no us donen una resposta satisfactòria o us masteguen fesols, contactau directament amb el Servei de Prevenció de Riscos Laborals Docents (971176037), informau del problema i sol·licitau una intervenció dels seus tècnics, perquè ells sí tenen potestat per ordenar aturar la classe, si escau.