El passat dilluns 27 de març va tenir lloc la mesa sectorial on es va tractar l’esborrany d’Ordre que estableix tres disposicions sobre el català:
- els requisits de titulacions d’ensenyament de i en català i la formació per obtenir-les.
- les condicions de l’exempció de català.
- les funcions i composició de la Comissió Tècnica d’Assessorament per a l’Ensenyament de i en Llengua Catalana.
EXEMPCIONS DE CATALÀ
L’exempció del català per a determinats alumnes, una mesura ratificada per la LOE (PSOE) i la LOMCE (PP) que atempta contra la dignitat de la nostra llengua, i que no s’aplica a la llengua espanyola, per exemple, ens va dur a no donar la nostra conformitat a l’esborrany.
Tot i així, en previsió que no s’acceptàs la nostra petició d’eliminar les exempcions, vam presentar tres esmenes que foren acceptades:
1. Article 8, allà on diu:
- 2. En el cas d’haver de repetir un curs pel qual anteriorment s’havia estat exempt de l’avaluació de la llengua i literatura catalanes, l’exempció s’ha de sol·licitar si l’alumne s’ha de tornar a matricular d’aquesta matèria.
Vam demanar que se substituís “l’exempció s’ha de sol·licitar” per “es podrà sol·licitar“.
2. Article 12, allà on diu:
- 4. En el cas dels alumnes als quals fa referència l’article 8 b) d’aquesta Ordre i mentre subsisteixi la discapacitat acreditada, l’exempció s’ha de renovar a l’inici de cada etapa educativa.
Vam demanar que se substituís “s’ha de renovar a l’inici de cada etapa educativa” per “a l’inici de cada cicle i etapa educativa“.
3. Article 13, allà on diu:
- 5. L’exempció de l’avaluació de la llengua i literatura catalanes no eximeix de l’assistència a les classes en el període d’escolarització obligatòria. En qualsevol cas s’ha de fomentar l’assistència a les classes de l’alumnat al qual s’hagi atorgat l’exempció de l’avaluació de la llengua i la literatura catalanes.
Vam demanar la modificació de la primera frase amb l’afegit següent: “L’exempció de l’avaluació de la
llengua i literatura catalanes no eximeix de l’assistència obligatòria a les classes
en el període d’escolarització obligatòria.”
Per altra banda l’exempció passa de tres a dos anys i s’elimina per als centres estrangers establerts a les Illes.
TITULACIONS
- La novetat és que la competència per expedir titulacions de capacitació de català per als docents, i el catàleg d’equivalències, torna a la Conselleria d’Educació.
- Direcció General de Política Lingüística (Conselleria de Cultura) conserva la competència de les certificacions de coneixement del català (nivells B, C, etc.), a través de ILLENC (abans IEB), de la Conselleria de Cultura, que també s’encarrega de les proves (heu de clicar-hi la pestanya CATALÀ, que vos durà al Portal de Llengua Catalana).
- La capacitat formativa també retorna a la UIB, que l’organitzarà conjuntament amb la Direcció General de Formació del Professorat.
- Els mestres que fan 1r i 2n d’ESO, AL, PT i FPB, que fins ara havien de tenir les dues capacitacions (CCIP i CCS) a partir d’ara en tindran prou amb el CCIP, que també servirà per a educació infantil.
- La transitòria de dos anys per als mestres de 0-3 anys per obtenir el CCI es perllonga 5 anys més (afecta un col·lectiu molt reduït de docents propers a la jubilació).
- Els tres mòduls del CCI són de 15 hores cadascun i es cursen tots.
- Els certificats de coneixement de català de l’EOI es poden presentar directament al Portal del Personal.
- Els cursos d’actualització de català quedaran regulats al Pla Quadriennal de Formació. Es pretén que en quatre anys tothom hagi pogut fer l’actualització gramatical.
- El màster en pedagogia habilita per al CCS si s’han fet els mòduls corresponents del seminari de capacitació de català, i en tot cas necessiten el C1.
COMISSIÓ TÈCNICA
- Les competències en homologació de certificats de coneixement de català passen a ILLENC.
- Les equivalències de titulacions de capacitació obtingudes a altres comunitats autònomes les tramitaran DINAMICAT i la comissió d’assessorament del Servei de Formació del Professorat.
- Segons van dir a la mesa, es preveu que el País Valencià recuperi el certificat de capacitació seguint el model organitzatiu de les Balears i hi hagi reciprocitat.
CATALÀ ALS CENTRES
El Servei de Formació del Professorat va anunciar un programa de dinamització del català als centres per al curs 17-18, que es durà a terme mitjançant reunions amb els coordinadors de les comissions de normalització lingüística a totes les illes.
L’informe de diagnòstic del català als centres que havia de fer Inspecció està acabat i passat Pasqua hi haurà una reunió de Formació del Professorat amb Inspecció. Segons van dir el document té els següents apartats:
- Estudi dels projectes lingüístics dels centres i la seva aplicació real. Verificació del compliment del Decret de mínims i del Decret de llengües estrangeres.
- Verificació d’aportació de titulacions necessàries per impartir català i en català a centres concertats.
- Centres sense comissió de normalització lingüística.
A preguntes nostres, els representants de l’Administració van dir que l’informe d’Inspecció sobre matèries impartides en català serà un estudi real i no un simple buidatge del Gestib.
Ja no queda cap docent en actiu dels funcionaris de carrera que no van fer el reciclatge de català d’ençà del decret de mínims de 1997.