Presses a la Conselleria per aprovar el decret de llengües estrangeres

Circular 25/2016

Ahir
dimecres va tenir lloc la Mesa Sectorial on es va presentar
l’esborrany de “Decret per al desenvolupament de la competència
comunicativa en llengües estrangeres”. Segons se’ns va informar,
ara mateix el document és en mans de la UIB, el Consell
Escolar
i altres entitats i avui horabaixa hi ha prevista una
reunió amb representants del comitè de vaga de l’Assemblea de
Docents
.

Els
representants d’UOB expressàrem el nostre desacord amb la forma com
es va presentar l’esborrany per part de la presidenta Armengol,
que el va anunciar com un document fruit del consens quan a la seva
redacció només hi ha intervingut personal de l’Administració, i
vam advertir que l’Assemblea de Docents ha rebut fa poc el document i
no hi ha hagut temps de recollir aportacions dels centres.
Mentrestant, la permanent del Consell Escolar tenia previst tancar
demà mateix el període d’al·legacions, que avui han allargat a dia
12. Ahir es va arribar a l’acord d’obrir una negociació que anirà
en paral·lel dins el Consell Escolar i en Mesa Sectorial, i avui
se’ns ha comunicat que dijous 11 hi ha una Mesa Sectorial per
ratificar l’esborrany
i que els sindicats tenen fins dilluns per
fer aportacions. Moltes presses per aconseguir el consens que no hi
ha hagut de bon principi.

Tornant
a la Mesa d’ahir, després de manifestar que no ens oposam a la
impartició de matèries en llengües estrangeres per afavorir el seu
aprenentatge, sempre que es faci des de la voluntarietat, amb els
recursos necessaris i respectant el Decret de mínims, vam fer
constar el nostre desacord amb la presentació d’un projecte per
regular aquest ensenyament quan al mateix temps, tal com venim
denunciant, la Conselleria incompleix la normativa vigent de
l’ensenyament en llengua catalana.
Vam recordar que si el
setembre de 2013 van sortir cent mil persones al carrer, que van
tenir molt a veure amb el tomb polític que s’ha produït al Govern,
va ser precisament en defensa de l’escola en català, i que és
inadmissible que a hores d’ara no s’hagi recuperat del tot la
situació anterior al TIL.

Vam
esmentar que la normativa no es respecta com a mínim en aquests
punts:

  • Inspecció,
    tal com hem denunciat públicament, no
    compleix amb el deure de verificar el compliment del Decret de
    mínims
    ni tenim notícies seves que indiquin un canvi de
    rumb.

  • L’esborrany
    crea la figura del coordinador de llengües estrangeres quan enguany
    la Coordinació de la Comissió de
    Normalització Lingüística no ha aparegut a les instruccions
    principi de curs
    .

  • La
    Conselleria crea un Servei de Projectes Lingüístics que només
    s’ocupa de les llengües estrangeres i manté l’eliminació
    del Servei d’Ensenyament del Català
    .

De
la mateixa manera exposàrem un seguit de greuges comparatius, entre
els quals:

  • Els
    criteris per consolidar places de plantilla computen 2
    hores de desdoblament per a Anglès, d’acord amb la LOMCE, i cap per
    a Català
    .

  • Els
    currículums LOMCE, en el seu redactat actual, mantenen
    la reducció d’hores de català a primer i segon d’ESO
    i
    Batxillerat, desestimant les al·legacions presentades.

  • Els
    currículums tampoc no garanteixen
    la continuïtat del model vigent de PALIC
    .

També
vam apuntar que el Decret de mínims de Secundària estableix que les
Ciències Naturals, Ciències Socials i Geografia i Història
s’han de fer en català
, i que les excepcions que concedeix la
Conselleria no es poden convertir en norma. Demanarem un estudi
estadístic dels permisos que s’han donat fins ara i dels que es
donin quan el Decret entri en vigor.

A
continuació vam presentat una bateria de preguntes sobre l’esborrany
del Decret, que podreu trobar al nostre blog
amb una informació més completa de la Mesa. La directora general de
Formació del Professorat i FP, Maria Francisca Alorda, i la
resta de representants de l’Administració no les van contestar
totes, argumentant que la concreció d’un Decret no arriba a la del
desplegament posterior a les instruccions. Queden a l’aire qüestions
bàsiques com la dotació econòmica, l’estabilitat de plantilles, el
suport i incentivació als centres amb més necessitats, la manca
d’auxiliars de conversa, la formació dels docents, etc.

Se’ns
va assegurar que es recuperarà el Servei d’Ensenyament del Català,
que Inspecció farà el seguiment i avaluació dels PLC i que les
instruccions del proper curs recuperaran les CNL. Haurem d’estar
vigilants.

Palma,
a 4 de febrer de 2016