La Comissió Paritària de Riscos Laborals de Personal Docent es reuneix en sessió ordinària

Comissió paritària de riscos laboralsLlicència Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0 by UOB

Dimarts, dia 18 d’abril de 2023, es va reunir de manera ordinària la Comissió Paritària del Servei de Prevenció de Riscos Laborals. Per part de l’administració, assistiren, entre d’altres, la directora general de Personal Docent, Rafaela Sánchez, i el cap de departament del Servei de Prevenció de Riscos Laborals, Dr. Rafel Castell. L’ordre del dia era el següent:

  1. Presentació de la Memòria del Servei
  2. Presentació de la planificació
  3. Presentació dels resultats de l’enquesta de satisfacció de l’any 2022
  4. Informació sobre la col·laboració del Servei en dos estudis
  5. Presentació dels nous professionals del Servei

Presentació de la Memòria anual de l’activitat preventiva de l’any 2022

En aquest punt es va presentar:

  • l’estat actual de la gestió administrativa del servei, on s’expliquen les tasques realitzades per l’equip d’auxiliars administratius -com ara atenció telefònica; recepció de sol·licituds de vigilància per a la salut incloent qüestionaris logopèdics; sol·licituds de visites mèdiques; etc.;
  • l’àrea de vigilància de la salut, on s’explica tant l’activitat sanitària i investigadora del servei, com l’avaluació de treballadors/es amb especial sensibilitat;
  • l’àrea de logopèdia, la tasca principal de la qual és la prevenció de les alteracions de la veu dels docents així com les lesions als plecs vocals. Així mateix, es presenten les dades de l’avaluació individual, i les del tractament assistencial;
  • les avaluacions de riscos laborals, on es distribueixen els 59 informes emesos de manera específica -informes d’avaluació de riscos o de condicions de seguretat, d’avaluació psicosocial específica, etc., així com la distribució per illes i zones;
  • els accidents de treball i malaltia professional on s’especifiquen les notificacions d’accidents del treball i les de malalties professionals, així com les investigacions fetes al respecte;
  • la informació i formació als treballadors, on es detallen en el temps les diferents sessions formatives fetes durant l’any 2022, tant a funcionariat de nou ingrés, com a personal laboral i interí de no nou ingrés, destacant les sessions sobre l’ús saludable de la veu o de prevenció;
  • la protecció a la maternitat, on es tracen els registres de comunicació de treballadora gestant, part o alletament amb distribucions per zones i per cossos;
  • els treballadors/es especialment sensibles, on es posa el focus en la necessitat de garantir de manera específica la protecció dels treballadors que, per les seves característiques personals o estat biològic conegut, siguin especialment sensibles a determinats riscos derivats del seu treball.

Podeu consultar aquí el document corresponent a la Memòria anual de l’activitat preventiva 2022.

Presentació de la Planificació de l’activitat preventiva per l’any 2023

En aquest punt es va presentar el document corresponent a la planificació de l’activitat preventiva de l’any 2023, on es marquen tant les línies com els objectius estratègics, així com les activitats derivades d’aquests. Quant a les activitats, s’han classificat com segueix:

  1. Comuns al conjunt del servei de prevenció
  2. Àrea de medicina del treball
  3. Àrea tècnica de prevenció
  4. Àrea administrativa
  5. Àrea de logopèdia

Podeu consultar aquí el document corresponent a la Planificació de l’activitat preventiva 2023.

Presentació dels resultats de l’enquesta de satisfacció de l’any 2022

Aquest document estudia els índexs de satisfacció dels usuaris del SPRL del Personal Docent analitzant els formularis que es varen posar a disposició del personal docent dels centres educatius públics no universitaris del partit judicial de Palma, és a dir, que les zones que reben servei per part de PREVIS -Eivissa i Formentera, Menorca, Manacor i Inca-, no han estat objecte d’aquest estudi.

De l’anàlisi de les respostes registrades, s’observa que un 55,65% de les respostes han expressat haver rebut una atenció Molt bona; un 13,69% l’han considerada Bona i un 2,67% Correcta. No s’han obtingut resultats per a la opció Deficient.

Podeu consultar aquí el document corresponent als Índexs de satisfacció dels usuaris 2022.

Informació sobre la col·laboració del Servei en dos estudis

El cap de departament del Servei de Prevenció de Riscos Laborals de Personal Docent, Dr. Rafel Castell, va informar que, a l’actualitat, el SPRL està col·laborant en dos estudis de salut preventiva, un amb la Conselleria de Salut i Consum, i l’altre amb la Universitat de les Illes Balears (UIB):

  • Estudi per a la prevenció del càncer colorectal: aquest estudi el realitza la Conselleria de Salut i Consum. El SPRL està contactant via postal amb el personal docent amb una edat compresa entre els 50 i els 69 anys. Als docents que hi accedeixin a participar a l’estudi els faran un test de sang oculta en la femta. Si dona positiu, serà atès per un digestòleg/digestòloga que decidirà el procediment a seguir. L’objectiu principal és detectar i eliminar els pòlips de còlon (lesions benignes, però amb potencial de progressió a càncer). Per més informació, podeu consultar la infografia.
  • Estudi GLYCEX: aquest estudi el realitzen conjuntament la UIB, l’Institut d’Investigació Sanitària de les Illes Balears (IdISBa), i el Global Health research group. La finalitat d’aquest estudi és la de controlar la glucosa a través de l’exercici físic. La població objectiva de l’estudi té una edat compresa entre els 18 i els 70 anys, prediabetis -glucosa en dejú de 100-125mg/l/dl-, i, tenint capacitat per fer exercici, en fa dues o menys vegades a la setmana. Les dades es creuen amb les entitats organitzadores, previ consentiment de la persona que hi participa, i ofereixen als millors candidats per l’estudi una intervenció d’exercici amb una entrenadora personal per un temps de quinze setmanes. L’entrenament es realitza al Campus esport de la UIB utilitzant glucòmetre, pulsòmetre i acceleròmetre. La finalitat és estudiar l’impacte que té a la salut de les persones participants aquesta intervenció. La participació és gratuïta. Per més informació, podeu consultar la infografia.

Presentació dels nous professionals del Servei

L’estructura en RRHH del Servei de Prevenció de Riscos Laborals de Personal Docent ha sofert canvis durant l’any 2022.

S’han incorporat a l’equip una tècnica superior en riscos laborals a l’àrea de Palma: Juana María Jaume en substitució de Lluisa Flaquer.

A l’àrea administrativa, s’incorporà a finals d’any una auxiliar administratiu en substitució de Isabel de la Fuente, María Teresa Sánchez Ribera.

Durant el 2022 l’àrea de logopèdia ha incrementat substancialment l’activitat tant a nivell de Mallorca com a la resta d’illes, desplaçant-se trimestralment a cada una de les Illes per poder donar cobertura assistencial. Es té previst que na Pilar Riera, amb funcions d’entrenadora vocal a mitja jornada, passi a jornada completa l’1 de setembre de 2023.

A l’àrea mèdica es produí la baixa de la doctora Inmaculada Navas al mes de setembre de 2021 per motius personals. La seva vacant serà coberta a partir del mes d’abril de 2023 per una metgessa especialista en medicina del treball, funcionària de carrera, la Dra Elena Rebollo.

Per mirar de complementar la tasca assistencial dels equips al servei es va considerar oportú sol.licitar a Secretaría General la col.laboració d’una llicenciada en psicología ( esp. psicología clínica) què, pareix que serà efectiva també a partir de l’1 de setembre de 2023.

Per aquest motiu, l’activitat corresponent a l’àrea de vigilància de la salut del personal docent de tots els centres que no pertanyen a la zona d’influència de la seu de Palma (zones d’Inca i Manacor a Mallorca, i les illes de Menorca, Eivissa i Formentera), s’ha seguit realitzant mitjançant contracte amb l’entitat especialitzada PREVIS.