SOS des del Servei de Prevenció de Riscos Laborals i l’oblit del Pla d’Igualtat

El passat divendres dia 17 es va reunir la Comissió Paritària de Riscos Laborals per primera vegada aquest curs 2021-2022. Els punts de l’ordre del dia eren els següents:

  1. Informació sobre la situació dels vulnerables al SARS

    Des de l’SPRL es va informar de totes les xifres resultants de les avaluacions als docents que varen sol·licitar informe de vulnerabilitat fetes fins dia 15 de setembre relatives a companyes gestants i resta de docents vulnerables.

  2. Programació de l’activitat tècnica i sanitària del Servei de Prevenció

    • Aquest curs 2021-2022 es seguiran realitzant visites a centres amb representació de l’SPRL, així com d’un representant de cada un dels sindicats amb representació a la MSE. En aquestes visites es realitzarà una avaluació en matèria de Prevenció de Riscos Laborals dels centres no avaluats o que hagin tingut reformes importants després de la seva darrera avaluació.
    • Des del curs passat, dins els objectius estratègics del Servei de Prevenció s’inclou el de realitzar un pla de formació específica en matèria preventiva dirigit al personal docent de la nostra comunitat, i que inclou formació en prevenció dels accidents de treball, promoció de la salut i integració de la cultura preventiva en el col·lectiu docent. Aquesta formació consta de cinc mòduls de dues hores cada mòdul. Hi ha un d’aquests cinc mòduls que és obligatori per tot el personal docent funcionari de carrera. La resta és de caràcter voluntari. Es va informar que aquestes formacions continuen en el present curs. Està previst que es realitzi una primera tongada pel novembre i que la convocatòria d’inscripcions s’iniciï per l’octubre.
  3. Informació sobre l’estructura de RRHH del Servei de Prevenció

    • Àrees tècnica i d’infermeria de l’SPRL: es va informar que ja tenen tot el personal necessari i que el funcionament d’ambdós serveis és el desitjable.
    • Àrees de salut i administrativa de l’SPRL: a diferència de les àrees tècnica i d’infermeria, hi ha una crisis profunda a les de salut i administrativa a causa de la manca d’efectius. Actualment, ambdues àrees estan infradotades. Concretament, l’àrea de salut compta amb un metge i mig. El problema és que les condicions de treball són millors a l’IBSALUT i a l’SPRL hi ha massa rotació. És del tot necessari que Funció pública posi remei a aquesta situació d’extrema urgència que s’està vivint al Servei de Prevenció perquè, del contrari, com malauradament ja passa als Serveis de Prevenció que estan fora de Palma (Eivissa, Menorca, Manacor, etc.), s’haurà d’acabar subcontractant al sector privat, amb el prejudici en termes d’atenció que això suposa a l’usuari finalista: el personal docent. UOB Ensenyament no té representació a la Mesa de Funció Pública, però ens trobaran sempre a l’hora de fer aquesta reivindicació. De moment, s’ha acordat fer un escrit signat per la Comissió Paritària per presentar a la propera Mesa de Funció Pública i UOB Ensenyament col·laborarà en la mesura que faci falta. Quant a l’Àrea administrativa, ja fa dies que la Conselleria treballa perquè es puguin oferir places als diferents borsins per així poder consolidar aquesta àrea.
  4. Torn obert de paraula

    • Pla d’Igualtat: UOB Ensenyament, com ja va fer a la reunió del dia 28 de juny, va tornar a recordar que no és suficient aprovar el procediment del Servei de Prevenció de Riscs Laborals de Personal Docent amb un protocol d’intervenció davant de conflictes interpersonals de caràcter psicosocial, de violència de gènere, per raó de sexe o d’assetjament sexual, com es va fer fa uns mesos. No ho és perquè no és una acció proactiva, perquè aquest procediment està dissenyat per a quan el dany ja s’ha produït. Cal fer prevenció i sensibilització. És urgent i necessari un Pla d’Igualtat, perquè tal com reconeix l’article 46 de la Llei d’Igualtat s’han d’adoptar les mesures necessàries perquè hi hagi un entorn laboral lliure d’assetjament sexual i d’assetjament per raó de sexe. Aquell dia es va prendre nota per part de la Direcció General de Personal Docent i del Servei de Prevenció de Riscos se’ns va informar que traçarien el full de ruta per tal de dur aquesta elaboració i implantació del Pla d’Igualtat. Des d’UOB Ensenyament ens posàrem a disposició per tal de col·laborar en tot el que fos necessari per fer una tasca imperativa i d’extrema urgència. Esperem que a la propera reunió no haguem de fer el mateix recordatori.
    • Aprovisionament d’EPI als centres educatius: ens informen que amb les partides del curs passat està garantit el subministrament de mascaretes per tot el personal docent i no docent dels centres educatius. Igualment, hi haurà una nova partida per tal de garantir l’aprovisionament fins el mes de febrer, mes en el qual haurà una nova licitació pel que quedi de curs. Des d’UOB Ensenyament s’ha reclamat que, a diferència del curs passat, la concessió d’aquesta licitació no sigui posterior a la finalització d’existències de mascaretes, fet pel qual el professorat va haver de pagar les mascaretes de la seva pròpia butxaca.