UOB proposa un model d’oposicions que elimina la prova escrita i els exercicis teòrics i prioritza la capacitat didàctica

Circular 75/2018

COMUNICAT DE PREMSA

Unió
Obrera Balear, davant l’anunci del Ministeri de possibles canvis en el
model d’accés a cossos docents, i després de debatre el model a defensar
a les assemblees de 28 de juliol, 22 de setembre, 15 de novembre i 15
de desembre de 2017, ha arribat a aquestes conclusions:

1.- En el
sistema d’accés a la Funció Pública s’ha de valorar la capacitat docent
de l’aspirant. Els coneixements de la matèria s’han de donar per
suposats des del moment que aquest té la titulació requerida per poder
participar en el concurs-oposició. En conseqüència hem decidit eliminar
la prova escrita i els exercicis teòrics.

2.- El sistema d’accés
ha de ser just en la mesura que no ha de tancar portes als interins que
fan feina i no disposen de gaire temps per preparar els temaris
d’oposició, ni tampoc a les persones que fa poc que han acabat els
estudis i encara no han entrat en el sistema de substitucions i no han
tingut oportunitat de treballar i, per tant, de tenir una bona puntuació
en la fase de concurs.

Per tot això la nostra proposta és:

Una
oposició-concurs en la qual els aspirants defensaran oralment un tema
escollit entre els que hauran sortit per sorteig. L’aspirant disposarà
de dues hores per a preparar-ne l’exposició, en la qual demostrarà el
grau de coneixement del tema i les aptituds pedagògiques, didàctiques i
tècniques i farà ús dels recursos que consideri oportuns. El tribunal
avaluarà i notificarà a l’Administració la qualificació de cada
aspirant. La prova serà eliminatòria.

L’administració baremarà
els mèrits i l’experiència dels aspirants que han passat la fase
d’oposició i els ordenarà en ordre decreixent amb la puntuació
obtinguda entre oposició i baremació del concurs. S’adjudicaran les
places de l’oferta segons l’ordre de la llista.

L’oferta de
places es dividiria en dos grups per tal que tothom tengui oportunitats,
un per a interins amb experiència i un altre per a la resta, en el
benentès que ambdós grups compartiran el mateix model de prova i
criteris de qualificació.

El nostre model també incorpora els següents aspectes, acordats en assemblea:

  • Actualització dels temes d’acord amb les necessitats de l’alumnat, en constant evolució.
  • Publicació dels ítems, de la puntuació i dels criteris de qualificació dins la convocatòria.
  • Rúbrica a disposició dels aspirants que ja s’han examinat per saber els ítems assolits.
  • Resposta escrita i argumentada a petició dels aspirants en relació a la qualificació obtinguda.
  • Elecció del president del tribunal per sorteig.
  • Eliminació de l’experiència com a professor de Religió al barem.
  • Baremació de l’experiència docent a la universitat.

Properament informarem sobre la nostra postura respecte al model d’oposicions que ens ve imposat des de Madrid.

Palma, 12 de gener de 2018