La Conselleria renuncia a fer les proves LOMCE de Primària

La mobilització de la comunitat educativa ha donat un cop més els seus fruits: la Conselleria ha informat que no farà fer les proves LOMCE de 3r i 6è de Primària.

El conseller d’Educació ha anunciat la creació d’una “una comissió
externa per validar els resultats de les avaluacions individuals i
internes que hagin realitzat els centres als alumnes de sisè”, “integrada per representants d’Inspecció Educativa i de
l’Institut d’Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE).” Els
informes individuals del alumnes hauran d’incloure “la informació referida a cada competència que és objecte d’avaluació”.

La comissió “comprovarà el grau d’adquisició de la competència en comunicació
lingüística, matemàtica i les competències bàsiques en ciència i
tecnologia, a més de l’assoliment dels objectius de l’etapa partint dels
resultats recollits per part del professorat dels centres a través de
les proves de final de curs i de les informacions complementàries que
considerin oportunes.”

Els informes tindran per objecte “a
més d’ajudar a l’alumnat a millorar el seu aprenentatge, aportar
informació referida a cada alumne al centre on hagi de continuar els
estudis d’educació secundaria.”

La Conselleria informa que “està
treballant en els darrers mesos les línies bàsiques del que serà el model propi de les Illes Balears d’avaluació externa amb caràcter diagnòstic.
Aquest model s’està treballant des de principi de legislatura, de
manera similar a com ho han fet, entre d’altres, comunitats autònomes com Catalunya, Canàries o el País Basc”.


Nota de premsa de la Conselleria:

Educació valorarà l’adquisició de les competències bàsiques dels alumnes de sisè d’Educació Primària a partir dels resultats de les avaluacions individuals de cada centre

Darrera actualització: 05/05/2016

La Conselleria d’Educació i Universitat en el
cas de l’avaluació individualitzada de sisè d’Educació Primària, tenint
en compte la situació política actual de convocatòria de noves eleccions
generals i atès que el Ministeri d’Educació, Cultura i Esports no ha
estat capaç d’atendre el compromís en temps i forma de convocar una
Conferència sectorial per aclarir problemes de l’aplicació de la LOMCE,
considera adient crear una comissió per valorar l’adquisició de les
competències bàsiques dels alumnes de sisè a partir dels resultats de
les avaluacions individuals de cada centre. Així ho ha explicat avui
dematí el conseller d’Educació i Universitat, Martí March, acompanyat
del director general de Planificació, Ordenació i Centres, Antoni
Morante, i del director de l’Institut d’Avaluació de la Qualitat del
Sistema Educatiu (IAQSE).

Avaluació individualitzada de sisè d’educació primària

Des del Govern de les Illes Balears, davant la situació caòtica que
genera en la comunitat educativa la falta de previsió i la mala
organització del Ministeri d’Educació, es considera  imprescindible
dotar els centres de l’estabilitat necessària per garantir que els
alumnes puguin ser avaluats sense interferir el bon funcionament del
curs.

Per altra banda, la LOMCE estableix en el seu article
144 que les Administracions Educatives seran les responsables del
disseny, aplicació i correcció de l’avaluació final d’Educació Primària.
Així mateix, tant la LOMCE com el Reial Decret 126/2014 que regula el
currículum bàsic de l’Educació Primària defineixen l’avaluació en
aquesta etapa com a contínua i global, i remarca en diverses ocasions
que ha de tenir en compte el progrés dels alumnes en el conjunt de les
àrees del currículum. A més, aquest decret també obliga a garantir als
alumnes el dret a una avaluació objectiva i a que la seva dedicació,
esforç i rendiment siguin valorats i reconeguts amb objectivitat.

Tenint en compte tot l’anterior, la Conselleria crearà una comissió
externa per validar els resultats de les avaluacions individuals i
internes que hagin realitzat els centres als alumnes de sisè. La
comissió estarà integrada per representants d’Inspecció Educativa i de
l’Institut d’Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE).

Aquesta comissió tendrá la funció de supervisar i de validar els
informes individuals del alumnes, els quals inclouran per a cada alumne
la informació referida a cada competència que és objecte d’avaluació.
Així es comprovarà el grau d’adquisició de la competència en comunicació
lingüística, matemàtica i les competències bàsiques en ciència i
tecnologia, a més de l’assoliment dels objectius de l’etapa partint dels
resultats recollits per part del professorat dels centres a través de
les proves de final de curs i de les informacions complementàries que
considerin oportunes.

La finalitat d’aquests informes serà, a
més d’ajudar a l’alumnat a millorar el seu aprenentatge, aportar
informació referida a cada alumne al centre on hagi de continuar els
estudis d’educació secundaria.

Cap a un model propi i consensuat

Al mateix temps, fent ús de les nostres competències, complint els
principis generals de la normativa vigent, la Conselleria està
treballant en els darrers mesos les línies bàsiques del que serà el model propi de les Illes Balears d’avaluació externa amb caràcter diagnòstic.
Aquest model s’està treballant des de principi de legislatura, de
manera similar a com ho han fet, entre d’altres, comunitats autònomes com Catalunya, Canàries o el País Basc
i pròximament es presentaran les línies bàsiques per després ser
consensuades amb tota la comunitat educativa. Tot això, sempre en
defensa del nostre alumnat així com de les seves famílies i del
professorat.