Iñaki Aicart: Experiments antipedagògics amb infants: les proves LOMCE a 3r de primària

Reproduïm pel seu interès l’article d’Iñaki Aicart publicat a dbalears.cat:

Experiments antipedagògics amb infants: les proves LOMCE a 3r de primària

Iñaki Aicart | 06 maig 2015

Ha estat
molt discreta, però per fi arriba la prerevàlida LOMCE a tercer de
primària. Sí, aquests injustificables exàmens a l’estil selectivitat que
se suposa que han de fer tots els infants de 8 anys.

Ha estat molt discreta perquè l’enrenou la delata,
però l’enrenou ja ha començat. Quan la informació corre, a la
prerevàlida LOMCE de tercer de primària li cau el vel i se li veu la
seva espantosa cara.

Les avaluacions individualitzades LOMCE són uns exàmens inadequats per l’edat dels alumnes de 3r (no discutirem si són apropiats per alguna edat) i els podem situar en el camp de les barbaritats pedagògiques.

Suposadament, a partir del pròxim 19 de maig, a les
Illes Balears, els infants hauran de participar d’unes proves d’un tipus
que mai han viscut -una hora de rellotge d’examen, mitja hora de
descans, una hora de rellotge d’examen-; que duraran diferents dies -dos
de proves escrites i més dies per exàmens orals- i que seran
realitzades per mestres que no els imparteixen cap assignatura en el
present curs.

Per acabar-ho d’arrodonir, les preguntes que se’ls
faran poden ser sobre coses que no han estudiat mai a classe i,
suposadament, seran corregides per mestres que no tenen tracte habitual
amb el grup d’alumnes i que, per tant, desconeixen si un infant es posa
nirviós o si ha tengut un mal dia. Com no podia ser menys, al final es
posara una nota, que no tindrà en compte l’esforç que cada alumne ha
pogut fer durant tot el curs ni altres coneixements que els de llengües i
matemàtiques.

Seré sincer, no sé com la Conselleria ha oblidat
proposar que l’examen hagi de fer-se dret. Estaria ben en la línia de la
seva estressant “avaluació” individualitzada.

Si el seu fill o la seva filla suspèn l’examen, la
Llei i els texts que la desenvolupen li diuen que el seu centre escolar
prendrà mesures (quines?), això sí, sense cap compromís per part de la
Conselleria. No en xerren, no sigui que la cosa acabi en què es
necessiten més mestres, menys alumnes per aula, més suport educatiu o
etc.

Avançam cap al final de l’article i vostè es troba
una persona afortunada perquè aquesta vegada no li ha tocat al seu fill?
Em sap greu llevar-li la il·lusió. Hi ha premi de consolació per
tothom. Durant pràcticament dues setmanes, a finals de curs, les escoles
deixaran de funcionar com toca atès que els  mestres hauran de canviar
les seves funcions i els seus horaris hauran de ser reorganitzats. No
són els tutors de tercer ni els mestres d’aquest curs els qui passen i
corregeixen aquestes proves. Així, es marejarà tota la comunitat escolar
amb un nou horari que per ara desconeixem.

Però, hi ha res a fer? Hem de plorar o podem
d’actuar? Idò sí. Hem de protegir els nostres fills i alumnes en un
exercici de responsabilitat. Les famílies poden eximir de la prova a
fills i filles amb una desautorització escrita o no duent-los a escola
-ningú suspendrà per no haver fet aquests tests-. Els i les mestres hem
de ser conscients que no som mercenaris sinó professionals amb dignitat i
que hi ha coses per les quals no hem de passar. Famílies i docents,
units com una roca per uns interessos comuns, hem d’aprofitar aquestes
setmanes que queden per informar-nos, informar i fer créixer la bolla
del boicot a les revalides de 3r.

La guinda: A Astúries no es fan aquestes proves. No
són obligatòries. La responsabilitat de no aturar-les resta en mans del
Govern de José Ramón Bauzà i de la Conselleria de Nuria Riera i Antoni
Vera.