Orientacions de la Conselleria en cas d’agressions entre alumnes

Sense que ens consti que s’hagi anunciat, veim que la Direcció General d’Innovació té un document titulat Dubtes i orientacions en cas d’agressió penjat a la web de l’Institut per a la convivència i l’èxit escolar. Recordam que l’octubre de 2016 des d’UOB vam reclamar un protocol d’actuació en cas d’agressions entre alumnes.

Pel que fa a les aportacions i propostes que vam fer a l’esborrany inicial, el document només contesta vagament algunes de les nostres preguntes. Al primer apartat, “Cal intervenir?“, i allà on diu: “S’ha d’informar tan aviat com sigui possible”, demanàvem qui ha d’informar i a qui s’ha d’informar, les conseqüències jurídiques per intervenir físicament o no, i els criteris de la Conselleria per donar suport legal al docent. Ara l’apartat diu el següent (les negretes són nostres):

  • El docent, obligat per raó del seu càrrec, ha de prestar auxili i té obligació d’impedir l’agressió amb la seva intervenció immediata, o d’acudir a l’autoritat en cas de risc propi o aliè; ha d’informar tan aviat com sigui possible a la persona acordada pel centre, que donarà suport i, si és necessari, demanarà ajuda al policia tutor o als cossos i forces de seguretat.

Respecte al manual de bones pràctiques que vam demanar per a la prevenció, a la web hi ha un Protocol de prevenció, detecció i intervenció de l’assetjament escolar de les Illes Balears actualitzat a gener de 2018.

Per contra, queda sense aclarir:

  • Qui ha de “reunir el personal necessari” quan el docent es troba sol. El document només diu que ha d’intervenir El professor més proper al conflicte i cal reunir el personal necessari segons les característiques del cas.
  • Unes instruccions clares per als docents de guàrdia, per als que són a l’aula i per a la resta, que també es poden trobar amb una brega. També si s’ha d’actuar tant dins com fora del centre i com.
  • Com es designa “la persona acordada pel centre” i les responsabilitats que li corresponen.
  • Quina cobertura jurídica tenim els docents davant denúncies per possibles lesions, contactes, etc.
  • Com ha de procedir el docent si no es veu capacitat per intervenir físicament, degut a la força dels agressors.
  • Algun exemple de tècniques i instruccions clares i precises, a fi de no deixar-ho tot a la intuïció, improvisació, bona voluntat, etc., respecte a la indicació: “S’han d’utilitzar tècniques no agressives, evitant cops i moviments bruscs innecessaris, per intentar neutralitzar l’acció violenta.
  • Com un sol professor pot separar els alumnes i al mateix temps desallotjar els altres. El document continua “aconsellant” la presència de més d’un professor, en lloc d’establir que és necessària: “Cal desallotjar d’altres persones la zona, treure del context a les persones implicades -o al mateix alumne- És millor reduir el número d’estímuls provocadors de les respostes agressives o violentes i per això, s’aconsella la presència de més d’un professor.“. Des d’UOB vam indicar que una de les primeres accions a preveure, per exemple, seria enviar a cercar un segon professor en cas de necessitat.

En resum, un document penjat sense cap publicitat, per sortir-ne del pas i molt millorable.

Última Hora (18.5.2018):