La Conselleria reclama que es mantengui la selectivitat el 2017

Nota de premsa de la Conselleria:

Les Balears reclamen que es mantenguin les proves de selectivitat almenys durant el curs 2016-2017

Darrera actualització: 11/10/2016 

El Govern de les Illes Balears és un dels
governs autonòmics que reclamen al Govern espanyol la paralització de
les proves de revàlida de batxillerat que preveu la LOMCE per al curs
2016-2017 i la pròrroga de les proves de selectivitat que s’havien fet
fins ara. Aquesta proposta sorgeix de la reunió que varen mantenir el
passat 4 d’octubre tots els directors generals d’universitat de les
comunitats autònomes.

A la reunió, l’opinió majoritària de les comunitats autònomes és que,
atesa la interinitat en la qual està immers el Govern d’Espanya i
tenint en compte que la implantació de l’avaluació final de batxillerat
(EFB) el que coneixem com a revàlida tindrà lloc amb el curs ja
avançat, és preferible prorrogar l’actual sistema de prova d’accés a la
universitat (PAU), coneguda com a selectivitat. Aquesta pròrroga hauria
de ser, almenys, d’un curs acadèmic, opció que és reforçada pel fet que
l’EFB té, el present curs, un caràcter transitori i, de fet, no té
efectes acadèmics a l’hora d’obtenir el títol de batxillerat.
Actualment, el Ministeri d’Educació encara no ha aprovat l’ordre
ministerial que ha de definir les noves revàlides.

D’altra banda, els representants de les comunitats autònomes, en
línia amb el que va manifestar la Conferència de Rectors de les
Universitats Espanyoles  (CRUE), també acordaren, a la reunió de
Valladolid, que, per al curs 2016-2017, seria desitjable que als seus
respectius territoris només es fes una única prova d’accés, ja fos
l’EFB, que deriva de la LOMCE, o una altra, i que aquesta prova servís
també com a procediment d’admissió. D’aquesta manera, s’evitaria la
duplicitat de proves que possibilita la normativa actual i seria
possible que aquesta prova fos reconeguda recíprocament per totes les
comunitats a fi de preservar el districte universitari únic. Amb relació
a aquesta qüestió, es va decidir sol•licitar al Ministeri que
estableixi mecanismes per garantir el districte universitari únic
esmentat.

Quant a l’estructura i l’organització de la prova, els representants
de les comunitats autònomes consideren que s’ha d’assemblar tant com
sigui possible a l’actual PAU, per la qual cosa proposen al Ministeri
que avanci en aquesta línia.

De manera particular, i pel que fa a l’EFB del present curs
2016-2017, a la reunió es va considerar que ha de quedar suficientment
explícit que es tracta d’una prova obligatòria exclusivament per a
l’accés a la universitat i que, per tant, els estudiants de batxillerat
que no aspirin a accedir-hi tenen la possibilitat de no presentar-s’hi.
De l’expressió «s’ha de tenir en compte» que figura en la disposició
final cinquena de la LOMCE  no es dedueix una obligatorietat, ja que no
comporta exigència sinó tenir en consideració:

“Disposición final quinta. Calendario de implantación.  

La evaluación final de Bachillerato correspondiente a las dos convocatorias que se realicen en el año 2017 únicamente se tendrá en cuenta
para el acceso a la Universidad, pero su superación no será necesaria
para obtener el título de Bachiller. También se tendrá en cuenta
para la obtención del título de Bachiller por los alumnos y alumnas
que se encuentren en posesión de un título de Técnico de grado medio o
superior de Formación Profesional o de las Enseñanzas Profesionales
de Música o de Danza, de conformidad, respectivamente, con los
artículos 44.4 y 50.2 de la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo.”

No menys important és el finançament de la nova prova. Tots els
representants de les comunitats autònomes subratllaren que, amb el nou
batxillerat, es complica la logística i s’encareix el cost de la prova
d’accés (EFB o una altra modalitat), el qual, a més, recau exclusivament
sobre les comunitats autònomes, sense que el Ministeri hagi previst el
finançament degut. Per tot això, es va decidir demanar al Govern
d’Espanya que garanteixi la viabilitat econòmica d’aquesta prova no
només el present curs acadèmic, sinó també en el futur. Sense la
garantia d’aquest suport financer difícilment les comunitats autònomes
podran fer-se càrrec de l’organització de la prova.

Finalment, es va decidir sol•licitar al Ministeri que convoqui els
representants  de les comunitats autònomes per explicar-los el
desenvolupament de l’EFB, ja que són les comunitats autònomes les que
han d’implantar aquesta prova i les que han de fer front a les
dificultats que s’han expressat en aquest document.