A la legislatura 2022-2026, vetllarem, defensarem i lluitarem per:
RETRIBUCIONS
- El reconeixement de la tasca docent defensant una carrera professional ben dotada econòmicament, d’adhesió voluntària i que es basi, principalment, en el desenvolupament de la tasca docent.
- Retribucions econòmiques dignes i que garanteixin el poder adquisitiu del col·lectiu davant pujades inflacionàries.
- L’aplicació efectiva, sense enginyeria comptable, dels increments salarials dictats per l’estat i que aquests s’apliquin tant a les retribucions bàsiques com a les complementàries.
- La reivindicació històrica del cos únic: a igual feina, igual salari.
- L’equiparació de sou amb la resta de funcionaris de la mateixa categoria professional.
- L’increment substancial del complement de tutoria.
- El cobrament íntegre del complement de tutoria o de qualsevol altre càrrec per als docents que estan a mitja jornada.
- La compatibilitat del cobrament dels complements quan es donin situacions de doble càrrec.
- El cobrament de complements per exercir tasques el dia d’avui no retribuïdes com ara la coordinació de cicle o la coordinació TIC.
- L’actualització i equiparació del Fons social amb el dels altres sectors de l’administració.
CÀRREGA LECTIVA
- La reducció immediata de la càrrega lectiva per assolir les 23 hores a Infantil i Primària i les 18 hores a la resta de cossos.
- La reducció d’hores lectives de docència directa en funció del número d’alumnat amb necessitats educatives que ha d’assumir el professor titular de l’assignatura. Plantejarem que aquesta reducció s’inverteixi en hores per a l’elaboració de materials i atenció a l’alumnat NESE.
- La compensació econòmica o horària per a l’elaboració de materials digitals quan per elecció de centre es decideixi prescindir de materials didàctics elaborats per les editorials.
- La reducció d’hores lectives de docència directa quan es tenguin més de 130 alumnes o s’imparteixin més de 3 assignatures/mòduls.
- La reducció real de 3h lectives per als docents (inclosos els interins) majors de 55 anys.
- La recuperació dels desdoblaments a FP en els mòduls pràctics.
- L’increment de les hores per a les coordinacions pròpies d’FP, especialment el programa Erasmus+ i les de coordinació d’FCT.
- Fer realitat les reivindicacions d’UOB Ensenyament pel que fa a la Coordinació TIC: remuneració del càrrec, compensació d’hores lectives, formació específica i la contractació de tècnics informàtics per a totes aquelles tasques no pedagògiques.
- Defensar un calendari escolar que garanteixi el temps de preparació i programació prèvia adient abans de l’inici de les activitats lectives.
- El dret al descans dels docents a partir de dia 1 de juliol davant qualsevol intent per part de Conselleria per alterar l’statu quo.
- El dret a la desconnexió digital durant les hores que no són de permanència en el centre. Volem garantir el dret a la pau digital fora de l’horari de treball. Volem una Llei de Pau Digital.
DRETS LABORALS
- La impartició de classes en les condicions climàtiques i ambientals legals i existència d’un vertader protocol per part de Riscos Laborals.
- Una formació per als docents gratuïta, de qualitat, útil, específica per especialitats, en horari laboral o retribuïda, si es fa fora de les hores de feina en el proper Pla Quadriennal de 2024-2028.
- Fer realitat la reivindicació històrica de l’Estatut del Docent, per tal que desfaci ambigüitats i aporti claredat sobre els nostres drets i deures.
- La millora i ampliació de les llicències i els permisos per a tot el professorat, sense discriminacions, això és: tant per interins com per funcionaris de carrera.
- Contractació de terços de jornada per garantir el dret a la conciliació familiar sense carregar els departaments.
- La regulació de l’any sabàtic per a docents que ja es preveia l’any 2006 a l’Acord del Consell de Govern de dia 28 de juliol i que mai s’ha arribat a desenvolupar.
- La modificació del gaudi del permís de maternitat/paternitat perquè es pugui gaudir sota la forma de reducció de jornada i així dilatar-se en el temps.
- L’elaboració d’un Pla d’Igualtat.
- L’elaboració d’un protocol per fer front a les agressions al personal docent.
- La consolidació del Servei de Prevenció de Riscos Laborals amb els recursos suficients.
- La revisió del catàleg de malalties professionals.
- La dotació per part de l’administració de tota eina de treball docent, inclòs qualsevol dispositiu digital.
- Evitar l’extinció de les places de mestres de taller que hi ha a les diferents escoles d’art.
DIGNITAT PROFESSIONAL
- Eliminar el marcatge horari que denigra la nostra professió.
- Garantir principis de lliure concurrència i publicitat en la designació de càrrecs funcionarials.
- La dignitat professional del col·lectiu docent davant qualsevol atac a càrrec de les organitzacions i partits polítics de l’extrema dreta espanyola. Cap agressió sense resposta.
- La posada en funcionament del Col·legi Professional de Docents de les Illes Balears. Perquè sigui una realitat aquest òrgan sigui un vertader interlocutor amb l’administració en qüestions pedagògiques.
- Assolir els punts del decàleg de la vaga indefinida convocada per l’Assemblea de Docents (setembre 2013 – febrer 2016) que queden pendents d’aconseguir, com la davallada real de les ràtios, el cobrament de les baixes 100% remunerades i que els interins substituts cobrin l’estiu sencer.
INVERSIÓ EDUCATIVA
- Assolir un pressupost educatiu del 6% del PIB com a mínim, d’acord amb la Declaració Incheon 2030 de la UNESCO i atès l’infrafinançament històric de les Illes Balears.
- La renovació de tallers i equipaments per a l’FP i escoles d’Art i Disseny.
- La cessió o construcció d’infraestructures a fi que totes les EOI tenguin seu pròpia.
- Una planificació de les noves infraestructures, concretades en el Pla d’Infraestructures, que permeti la reducció de ràtios i s’ajustin a les necessitats actuals.
- Un Pla de Digitalització que garanteixi una vertadera dotació de recursos digitals.
- Reforçar en la dotació de mitjans humans i materials per resoldre efectivament les incidències informàtiques habituals en els tràmits telemàtics que depenen de la Conselleria.
MODEL D’ESCOLA
- Una escola laica, de qualitat, moderna, arrelada al país, en català i oberta al món.
- Una escola que compensi les desigualtats socials i de gènere i que vetlli per la consecució d’un bon nivell acadèmic i competencial de tot l’alumnat.
- Un model educatiu estable, fruit del consens i que vagi més enllà dels canvis de color polític dels governs.
- Una escola amb recursos econòmics i de personal suficients, que permetin fer feina en unes condicions de seguretat, per a la salut i de treball adequades.
- Els equips directius com a companys de claustre que han decidit fer un pas endavant pel bé del centre i no com a líders al servei d’un programa de promoció personal.
- Els companys dels equips directius que són crítics i fidels al seu claustre i posen per davant la fidelitat al seu claustre quan l’aplicació de la normativa genera rebuig entre el professorat.
- L’empoderament dels claustres com a vertaders òrgans de decisió dels centres educatius.
- Fer evident i derrocar la dictadura dels “experts en educació” a qui encarreguen l’elaboració de normativa i no coneixen la realitat del dia a dia dins l’aula.
- Reduir la burocràcia excessiva i inútil, que just serveix per carregar de feina el professorat i no aporta res a la millora de la qualitat educativa.
- Evitar qualsevol intent d’espanyolització i introducció de la cultura militar als centres educatius.
- Consolidar i ampliar la xarxa d’escola infantil pública 0-3 anys i manteniment del suport a les reivindicacions de l’Assemblea 0-3.
ESCOLA EN CATALÀ
- Aconseguir un diagnòstic real de l’ús del català a les aules tant per part de l’alumnat com del professorat.
- Un ensenyament plenament en català, tant a nivell didàctic com a nivell de llengua vehicular.
- La recuperació del Servei d’Ensenyament del Català, totalment necessari en una situació d’emergència lingüística com l’actual.
- Sumar forces a qualsevol iniciativa en defensa de la llengua catalana i la identitat pròpia.
- La convocatòria de tots els nivells de llengua catalana en les proves lliures dels diferents organismes.
- La solidaritat amb els companys/es víctimes de l’assetjament per motius lingüístics. Cap agressió sense resposta.
- Aconseguir que desapareguin les exempcions en Llengua i literatura catalana. També seguirem reclamant més dotació de recursos per a la immersió lingüística dels nouvinguts.
- L’obligatorietat de la prova específica de Llengua i literatura catalana a la nova selectivitat LOMLOE per tot l’alumnat.
LEGISLACIÓ I NORMATIVA EDUCATIVA
- Defensar la participació del professorat en actiu en l’elaboració de normativa educativa davant qualsevol calendarització que respongui a criteris polítics.
- La creació immediata i posada en funcionament de la Mesa de Docents com a mesa de participació que estableix la LEIB.
- La continuïtat i sobirania dels Departaments didàctics com a òrgans de decisió acadèmica i pedagògica de les diferents especialitats de Secundària.
- Evitar que es vulneri el principi d’especialitat de manera imposada. Que la decisió de la integració de matèries en àmbits correspongui als Departaments implicats.
- Derogar o modificar la LOMLOE. Una llei amb la qual l’assemblea d’UOB Ensenyament s’ha posicionat en contra del fons i de la seva implantació.
- Assolir un acord de les diferents institucions que vetlli activament pel consens i la continuïtat de la legislació educativa al marge de les anades i vengudes de la conjuntura política.
- La redacció d’uns currículums propis d’FP per a les Illes Balears, de manera que s’adeqüin al nostre teixit productiu.
OPOSICIONS
- Unes proves selectives adaptades a l’actualitat i que permetin demostrar la vàlua docent i no la memorística.
- Diferenciar l’oferta de places a les oposicions reservant places pels docents amb més experiència i pels docents amb manco experiència.
- Unes proves no eliminatòries i regular la possibilitat de reclamar al finalitzar cada part.
- Uns criteris de correcció, instruments d’avaluació i qualificació i instruccions detallats i públics.
- Vigilar que es convoquen a oposicions totes les places de les corresponents taxes de reposició.
- Ampliar les causes de renúncia dels membres dels tribunals.
- Millorar les condicions dels membres dels tribunals. Millora econòmica de les dietes per sessió de feina i quilometratge.
- L’alliberament de l’horari lectiu dels membres dels tribunals dues setmanes abans de l’inici de les proves.
INTERINS
- Recompensar els aprovats sense plaça de cara a les llistes d’interins.
- La creació d’una comissió de revisió de l’annex IV de la resolució d’interins (llistat de titulacions que habiliten per impartir docència a cada especialitat).
- Uns processos d’adjudicacions i de tutorització totalment transparents i amb garanties.
- La creació de vacants i substitucions de terços de jornada per possibilitar l’accés a la docència un cop resolts els processos d’estabilització.
- Uns processos telemàtics àgils i amb garanties.
- La no obligatorietat de marcar totes les places en el tràmit d’estiu.
- Una tutorització que es pugui fer en períodes de 15 dies i a més d’un centre.
- Defensar la dignitat, la igualtat de drets i oportunitats i la vàlua professional dels interins.
- Un barem de la borsa d’interins que sigui just, equilibrat i meritocràtic.
- Defensar els professors tècnics i els professors especialistes.
- Aconseguir que tots els interins que hagin treballat 5,5 mesos durant el curs cobrin, puntuïn i cotitzin els dos mesos d’estiu.
- Que els interins tinguin dret a la llicència per interès personal (dies personals sense retribució).
- Demanar que s’exceptuï als interins del requisit de disposar d’un contracte d’arrendament d’1 any per accedir a les ajudes de lloguer.
- Que l’administració faciliti habitatge social als docents destinats a una altra illa on és impossible llogar a preus raonables.
- Regular l’accés a les bestretes per part dels interins que cobreixin vacants.
- Una llista única i transparent, que permeti treballar alhora a la concertada i a la pública segons els principis de mèrit, capacitat i publicitat. Fins que això no sigui així, demanem que l’experiència a l’escola concertada no compti entre els interins no tutoritzats.
DESCENTRALITZACIÓ ENTRE ILLES
- Fer costat a les demandes de les comunitats educatives d’Eivissa, Formentera i Menorca sobre l’assumpció de més competències en Educació. Especialment pel que fa a la gestió en qüestions com infraestructures (IBISEC).
- Lluitar contra la massificació i l’abandonament històric de les infraestructures escolars, especialment d’Eivissa i Formentera.
MODEL SINDICAL
- Prendre els acords per via assembleària.
- No caure en les cúpules autocràtiques que es perpetuen en els càrrecs.
- Limitació temporal de la funció d’alliberat sindical. Màxim 8 cursos.
- Acabar amb la formació en mans dels sindicats concedida per l’Administració, que suposa entrar en un procés de mercadeig de favors.
- Prioritzar la representativitat de tots els cossos als òrgans de govern.
- No volem tenir un local en propietat sinó que l’empresa, en aquest cas l’Administració, ens proporcioni un espai apropiat a cada illa on tenim representació per dur a terme la tasca de representació sindical així com estableix la Llei Orgànica de Llibertat Sindical.
- Restablir el caràcter de negociació de la Mesa Sectorial d’Educació. No acceptarem la utilització de la MSE com a òrgan merament informatiu.
- Aconseguir que les actes de la MSE per part de la Conselleria siguin públiques i estiguin disponibles per a tot el personal docent i no docent.
- Difondre de tots els esborranys de normativa que ens arribin amb cada convocatòria de la Mesa Sectorial d’Educació a fi d’empoderar els docents i recollir aportacions.
- Informar després de cada Mesa Sectorial d’Educació a través d’un resum on detallarem els temes tractats, les reivindicacions fetes i els acords presos.
NOTA:
Les formes del gènere gramatical tradicionalment dit masculí que apareixen en aquest programa s’han d’entendre com a genèriques quan es refereixen a persones i, per tant, es refereixen a totes, amb independència del sexe amb què s’identifiquin.