Mesa Sectorial d’Educació
Avui, dimecres 8 de maig de 2024, s’ha reunit la Mesa Sectorial d’Educació en sessió ordinària. Per part de l’Administració hi han assistit el director general de Personal Docent i Centres Concertats, Sr. Ismael Alonso; la directora general de Planificació i Centres, Sra. Catalina M. Ginart; el director general. de Formació Permanent, Sr. Rafel Maura; i el cap de departament de Personal Docent, Sr. Albert Flores, entre altres assistents. L’ordre del dia de la reunió era el que segueix:
- Lectura i aprovació d’actes de sessions anteriors
- Aportacions al nou esborrany del Projecte de Decret d’admissió d’alumnes als centres educatius sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es modifiquen el Decret 30/2023, de 22 de maig i el Text Consolidat del Decret 23/2020 de 31 de juliol
- Proposta de Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2024-2028
- Informació sobre el procediment d’acreditació digital docent
- Torn obert de paraula
Segons l’Ordre del dia:
1. Lectura i aprovació d’actes de sessions anteriors
UOB Ensenyament ha demanat formalment ajornar el punt per la propera Mesa Sectorial d’Educació, ja que la documentació va arribar 19 hores abans de l’inici i no dins les preceptives 48 hores. L’Administració ha acceptat la petició i aquest punt es tractarà a la propera Mesa Sectorial d’Educació.
A l’inici d’aquest punt de l’ODD, se’ns ha informat que el Decret d’Escolarització està en procés d’elaboració i que hi ha un termini establert (fins el 17 de maig) per enviar les esmenes adients, abans de presentar-lo davant els representants del CEIB on es durà a terme l’aprovació d’aquest Decret. L’esborrany presentat no conté gairebé novetats a nivell de contingut, però sí d’estructura (annexos per la baremació), per tal d’unificar tots els procediments administratius. Per aquesta raó, els representants sindicals únicament han fet aportacions de qüestions generals, de les quals UOB Ensenyament destaca les següents:
- Passar de criteri complementari a criteri prioritari certes situacions que UOB Ensenyament considera de caire important (concurrència d’una malaltia crònica o una discapacitat en l’alumne o familiars i alumnat NEE). L’Administració ha contestat que ja havien proposat aquestes modificacions al Decret per incloure aquest tipus de casuística com a criteri prioritari, però per normativa estatal (LOMLOE) no els hi ha estat possible. Per tant, Conselleria ha rebutjat la proposta en base a aquest argument.
- Eliminar del criteri complementari el tenir puntuació per ser fill d’un antic alumne del centre, al·legant que representa un fet el·litista i segregador, a més que no comporta una necessitat sinó un desig dels progenitors. L’Administració ha contestat que aquest punt no s’eliminarà i s’ha justificat afirmant que s’ha potenciat el reagrupament familiar, augmentant la puntuació de germans al centre perquè aquest punt només sigui un afegit. UOB Ensenyament no accepta les excuses de Conselleria i demana que es suprimeixi el punt d’antic alumne.
- Relacionat amb el tema d’escolarització, UOB Ensenyament ha tornat a posar damunt la taula el punt 13 de l’Acord Marc, reducció de manera progressiva de ràtios fins el 2027. Conselleria ha contestat que treballen en un Pla d’infraestructures a deu anys vista, però que tenen una gran dificultat burocràtica per crear nous centres públics amb rapidesa i facilitar la reducció d’aquestes ràtios.
3. Proposta de Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2024-2028
En aquest punt de l’ODD, l’Administració ha presentat mitjançant una presentació digital el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2024-2028. La intenció de Conselleria és desenvolupar els punts forts i enfortir els punts febles de l’anterior pla. Aquest Pla Quadriennal també ha de passar per Consell Escolar i els sindicats tenim fins dimecres, dia 15, per presentar les nostres aportacions.
UOB Ensenyament ha valorat l’esforç dut a terme amb la preparació i presentació d’aquest projecte, ja que hi ha una notable millora referent les línies estratègiques, modalitats, programes d’observació i aprenentatge i grup de treball en xarxa.
Com a punts a destacar, s’ha modificat la participació mínima requerida a un 60% del claustre enlloc del 80% vigent pels cursos de formació en centre i intercentres. Per altra banda, aquesta formació es durà a terme amb l’acompanyament del docent mentor, que serà la persona encarregada de supervisar el correcte desenvolupament de les diferents activitats.
UOB Ensenyament:
- Ha reclamat que es tinguin en compte als sindicats a l’hora d’elaborar i analitzar els resultats de qualsevol pla de formació que afecta als treballadors docents. La Conselleria ha reconegut l’errada i ha pres nota per properes ocasions.
- Ha demanat una altra vegada la supressió del CFIRDE. La Conselleria ha afirmat que no eliminarà el CFIRDE però que inclourà les seves formacions a través de les línies de formació dels CEP.
- S’ha mostrat preocupat per la incorporació de la Intel·ligència Artificial (IA) a diferents nivells, a més, de l’ús d’altres tecnologies emergents. Per aquesta raó, UOB Ensenyament ha remarcat que aquesta formació ha d’anar en la mateixa línia que la desconnexió digital. L’Administració ha contestat que el valor afegit el dóna el docent i no l’eina (IA, chromebook, etc.).
- Ha demanat que la formació dels docents sigui gratuïta i pugui desenvolupar-se en horari lectiu. La Conselleria ha respost que la formació s’ha de desenvolupar en horari laboral i no lectiu (dins les 7,5h setmanals fora del centre).
- UOB Ensenyament va tornar a reivindicar les formacions específiques per especialitats. La resposta de la Conselleria va ser citar la línia estratègica 5 del Pla Quadriennal, la qual estableix que s’ha de “formar el professorat en temes específics atenent al seu rol i/o especialitat”. En qualsevol cas, UOB Ensenyament romandrà vigilant en aquest sentit atès que és un dels punts establerts a l’Acord Marc (punt 28).
- Ha reiterat que totes les entitats que poden organitzar activitats de formació permanent del professorat, s’haurien de sotmetre a un veritable procés d’auditoria. No s’hauria de mercadejar amb la formació dels docents, ja que aquesta és responsabilitat de l’Administració pública. L’Administració ha contestat que el fet de tenir entitats col·laboradores no implica mercadeig.
4. Informació sobre el procediment d’acreditació digital docent
En aquest punt —que era informatiu— l’Administració ens ha comunicat que en tots els procediments oficials (concurs de trasllats, interins, oposicions…) s’inclourà informació específica referent a l’acreditació digital. Des de l’Estat s’han donat instruccions de què l’acreditació digital ha de ser, com a mínim, un mèrit, però recomana que s’estipuli com a requisit. A més, ens han comunicat que a dia d’avui hi ha 6.456 docents que ja tenen acreditació digital; que l’IBSTEAM, a través del seu web, posa a l’abast dels docents un correu per a incidències i una guia tutorial de com fer el tràmit per assolir l’acreditació dels nivells A1, A2 i B1; que la setmana que ve s’obrirà el tràmit per acreditar el nivell B1 a través d’evidències i observació dins l’aula. A més, l’Administració ha informat que l’acreditació digital de tots aquells procediments que estan en procés d’acreditació (coordinadors TIC, participació/formadors en projectes etwinning, IEDIB, etc) l’Administració el realitzarà d’ofici.
5. Torn obert de paraula
Al torn obert de paraula UOB Ensenyament ha plantejat una sèrie de qüestions generals, i d’altres específiques quant a l’Acord Marc, i que es detallen a continuació:
- QÜESTIONS GENERALS:
UOB Ensenyament ha demanat a l’Administració que enviï els esborranys de Mesa amb la convocatòria o amb prou temps per poder-ne fer un anàlisi exhaustiu.
Excedència per cura de fills i familiars dependents no per trimestres. Que es modifiquin les instruccions que estableix el procediment general de les excedències per a l’excedència per cura de fills menors perquè es deixi de condicionar el seu gaudi a un determinat període.
Coordinació cicle Primària – reconeixement com a càrrec i que, per tant, suposi una gratificació econòmica i també a efectes de baremació.
De totes aquestes qüestions, Conselleria no ha donat resposta, simplement ha anotat les nostres peticions.
- QÜESTIONS ESPECÍFIQUES ACORD MARC
UOB Ensenyament ha demanat l’estat de la qüestió dels punts de l’Acord Marc que haurien d’estar implantats aquest curs 23/24 i no ha estat així (punts 1, 3, 8b, 11, 15, 18, 25 i 30). L’Administració ha respost que convocarà una Mesa de seguiment per tractar tots els punts de l‘Acord Marc.
Abans d’acabar la Mesa, Conselleria ens ha informat que està treballant amb les Meses Sectorials d’adjudicacions i tutorització. A més, a final de mes es durà a terme una Mesa Tècnica a Formentera per tractar places de difícil cobertura, perillositat, etc.
Palma, 8 de maig de 2024