UOB, òrfena i sola en la seva demanda de justícia per als docents que salvaren el sistema educatiu durant la pandèmia

  1. UOB defensa en solitari l’acreditació d’un nivell A1 per a tots els docents que participaren de l’aventura educativa durant el confinament o en situació de semi-presencialitat, i vota no a la proposta de l’Administració de declarar d’interès públic l’increment del màxim d’hores que pot impartir un formador, massificant així la formació en acreditacions digitals docents.
  1. UOB considera que la proposta de criteris de plantilla orgànica per al curs 2024-25 representa un equilibri raonable entre la necessitat de crear més places de plantilla orgànica per tal donar resposta a l’increment relatiu de funcionaris de carrera, d’una banda, i la reducció al mínim del perill que aquest augment de places de plantilla pugui implicar, com a efecte col·lateral indesitjable, en la forma d’un increment de les places amortitzades a un futur pròxim.

El dimecres 11 d’octubre de 2023 es reuní amb caràcter extraordinari la MSE, amb la presència, entre d’altres, del conseller d’Educació i Universitats, sr. Antoni Vera, i del director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives, sr. Ismael Alonso.

Es tractaren dos punts a l’ordre del dia. El primer punt, fou un déjà vu, i no us avorrirem contant-vos allò que ja us hem contat tantes vegades: la Conselleria no vol fer una interpretació creativa del concepte d’avaluació, per tal d’acreditar digitalment per aquesta via, amb un nivell A1, tots els docents que salvàrem el sistema educatiu en època de pandèmia, ni la resta de sindicats trobaren oportú donar-nos suport en aquest extrem. No repetirem arguments. Trist premi per a tant d’esforç. Davant aquesta oportunitat perduda, tan poc raonable segons el nostre parer, UOB no pot considerar d’interès públic massificar la formació en acreditacions digitals docents, perquè no ho troba necessari, ni l’únic camí possible. Això sí, un petit consol: l’Administració educativa es comprometé a modificar i concretar la resolució acreditacions digitals per tal de facilitar i flexibilitzar l’acreditació per evidències. Quan ens presentin un esborrany al respecte, l’estudiarem amb cura, i el negociarem amb esperit constructiu.

El segon punt es referia als criteris per definir les places de plantilla orgànica dels centres educatius per al curs 2024-25. Pel que fa a l’esborrany que se’ns presentà, UOB remarcà que la clau de volta és el punt 1.2 de l’Annex, que diu que tota plaça vacant definida per la quota del curs 2023-24, esdevendrà plaça de plantilla orgànica.
I justament això, en principi tan raonable, i coherent amb l’increment percentual del nombre de funcionaris de carrera (més del 92% de la plantilla, cada un amb dret a tenir una destinació definitiva en un temps raonable), posà en alerta UOB. Aquest esborrany crea places de plantilla amb relativa facilitat, centrat en arribar a un 92% de places de plantilla orgànica. Però, sense mala fe, el resultat podria ser pervers: podria ser massa fàcil veure’s amortitzat / desplaçat, perquè allò que es crea amb facilitat, també pot ser destruït amb facilitat. Una destinació definitiva hauria de significar una cosa sòlida, que només es pot perdre sota circumstàncies extraordinàries. Si no, molts de docents que han gastat anys i punts per aconseguir una destinació definitiva, veuran que tot el seu esforç i la seva planificació no ha servit per res. Això generaria inseguretat, frustració i injustícia pel fet de tudar punts acumulats durant anys.

Ara bé, les explicacions de l’Administració ens semblaren, ara sí, suficients i satisfactòries:

  • L’Administració educativa comparteix la preocupació conceptual amb UOB. Per això el punt 4 de l’Annex de l’esborrany proposat és una “salvaguarda” per tal d’evitar que els centres amortitzin places amb massa lleugeresa: l’Administració es compromet a ser molt restrictiva en la concessió d’una amortització, perquè sap que darrere cada plaça suprimida hi ha un drama humà.
  • És molt important la distinció entre plaça suprimida i plaça bloquejada amb professor desplaçat per manca d’hores: en el segon cas, que és el que més ens preocupava, el professor roman amb plaça definitiva al centre, i no és fins el tercer curs de desplaçament on la plaça s’amortitza i el docent ha de tornar a concursar perquè, ara sí, ha perdut la plaça.

En referència als professors desplaçats, UOB ha demanat (així com ja ho havia fet per escrit) a la Conselleria que insti el Ministerio a unificar (en el sentit dels mestres, per decisió assembleària) el primer el criteri aplicat per decidir quin docent s’ha de desplaçar, atès que aquest difereix entre els mestres i els professors. En el cas dels mestres, el primer criteri que s’aplica és l’antiguitat en el centre, en canvi, en el cas dels professors, és l’antiguitat en el cos. No hem obtingut resposta per part de l’Administració.

  • El curs passat es va cometre l’errada per part dels centres de definir com a places ‘V’ les dels equips directius, el que va provocar l’efecte indesitjable de crear “places fantasma”. Enguany, això s’ha solucionat, perquè les places de directius són ‘SC’ i no ‘V’, de manera que no esdevendran places de plantilla orgànica.
  • A més, l’Administració estudiarà ampliar places en funció de les jubilacions previstes fins determinada data (a negociar), cosa que sí que permetrà un increment de places reals.
  • La LOMLOE ja està gairebé desplegada. Si no hi ha nous canvis legislatius, no és previsible que el nombre de places de plantilla orgànica s’alteri gaire, de forma que no hi hauria d’haver cap ‘allau’ de places amortitzades.
  • A més, és de preveure que el nombre de jubilacions augmentarà els pròxims anys, de forma que les jubilacions compensaran amb escreix les hipotètiques amortitzacions.

Finalment, es crearan moltes places noves relacionades amb dotació de recursos per a la inclusivitat, és a dir, els equips de suport i orientació es veuran reforçats. UOB remarcà la seva petició formal via instància, sobre la urgència d’estudiar les necessitats reals de cada centre i, també, de regular la figura dels orientadors/es dels CEIP, atès que aquests professionals s’han traslladat des de les UOEP, sense establir abans una regulació sobre el seu funcionament i organització.