Acord Marc: la Conselleria pensa en vots, UOB pensa en docents.

Mesa sectorial extraordinària - Acord MarcLlicència Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0 by UOB

Després de les dues sessions de la Mesa Sectorial d’Educació (MSE) (dimarts 14 i dijous 16 de febrer) per negociar l’esborrany d’Acord Marc que la Conselleria ha posat damunt la taula les negociacions han quedat en temps mort a l’espera de la recepció de la contraproposta que fa uns minuts ens acaba d’enviar la Conselleria d’Educació

Davant la imminent convocatòria de concentracions del proper dimecres 22 de febrer per part de les diferents Juntes de Personal Docent No Universitari (JdPDNU)(Mallorca, Menorca i Eivissa-Formentera) el conseller, estret per les circumstàncies, va exigir la desconvocatòria immediata de les mobilitzacions. Després de parlar-ne entre els sindicats amb representació a la mesa es va arribar a la contraproposta de congelar les mobilitzacions, en cap cas desconvocar-les. Això es tradueix en no iniciar la campanya de difusió de mobilitzacions, de moment, i seguir negociant. En qualsevol cas, com que els organismes convocants de les concentracions són les tres JdPDNU la ratificació d’aquesta contraproposta de congelació feta per part dels sindicats presents a la MSE es dóna per vàlida pel fet que cap altre dels sindicats no presents a la MSE hagi expressat la seva oposició.
Després d’aquest recés, la Conselleria va acceptar la contraproposta i es va acordar el següent:

  1. Que ahir horabaixa com a tard tots els sindicats haurien concretat per escrit les seves reivindicacions i les haurien enviat al secretari general d’educació el Sr. Tomeu Barceló.
  2. Que la Conselleria d’educació faria una contraproposta al llarg del dia d’avui
  3. Que es tornaria a convocar la MSE per dilluns 20 de febrer a les 13h.

Així les coses, es va procedir a seguir tractant punt per punt les propostes que havien quedat pendents de discussió respecte la sessió de dimarts.

Què hem defensat des d’UOB Ensenyament?

Proposta 1. Increment retributiu per als anys 2023 i 2024 en base a les negociacions que es duguin a terme en el marc de la Mesa de l’empleat públic de la Comunitat Autònoma de les IB.

  • Afegir que els increments retributius es faran tant damunt les retribucions bàsiques com damunt les retribucions complementàries.

Proposta 2. Desenvolupament d’una carrera professional docent, durant el 2023 i fins el 2027, en el marc de la disposició addicional setena de la LOMLOE i de l’article 92.1 de la Llei d’educació de les Illes Balears (veure esborrany actual).

  • Augment de les quantitats del Complement de carrera professional per trams:
    • Primer tram (6 anys): 360e/any (proposta inicial) –> 720e/any
    • Segon tram (12 anys): 720e/any (proposta inicial) –> 1.420e/any
    • Tercer tram (18 anys): 1080e/any (proposta inicial) –> 2.160e/any
  • Creació del quart i cinquè tram (no es preveuen a l’esborrany).
    • Quart tram (24 anys): 2.880 e/any
    • Cinquè tram (30 anys): 3.600e/any
  • Eliminació de qualsevol referència a la vinculació entre el COMPLEMENT DE CARRERA PROFESSIONAL PER TRAMS i l’avaluació del centre. Ens oposam a la vinculació entre carrera professional i avaluació col·lectiva o resultats del centre. Ha de ser resultat del treball individual, sense condicionants externs al desenvolupament de la tasca per part del treballador.
  • Addició de la condició de revalorització anual dels trams d’acord amb el que dictin els Pressuposts Generals de l’Estat per a les retribucions bàsiques dels funcionaris.
  • Addició de la cobertura de la Carrera Professional per als ATD i els alliberats sindicals.
  • Proposam la reducció de la consolidació parcial del complement de direcció a uns mínims. A mateixa feina, mateix sou. Tots els docents que facin de docents han de tenir el mateix sou. Actualment aquesta partida representa 300.000e/any del pressupost reservat a nòmines de la Conselleria d’Educació.
    Revertir aquesta consolidació per a la socialització de l’augment de la carrera professional. Per això proposam que la reducció de la consolidació parcial del complement de direcció sigui la següent:
    • Consolidació per 4 anys en el càrrec actualment 25% → 3%
    • Consolidació per 8 anys en el càrrec actualment 40% → 6%
    • Consolidació per 12 anys en el càrrec actualment 60% → 9%
  • Proposam que l’augment del complement de director sigui del 50% enlloc del 20% proposat. Reconeixem la tasca que suposa assumir la direcció d’un centre i per això ha d’estar ben remunerat, però només mentre es duu a terme la feina.
  • Desconeixem quines són les funcions que tendrien dret a retribució a la proposta amb els Complements no consolidables. Des d’UOB Ensenyament defensam la retribució dels càrrecs de coordinació establerts tant a primària com a secundària (per exemple, coordinadors de cicle de primària, coordinadors TIC, extraescolars). Aquests càrrecs hauran de ser nomenats tot respectant el principi de lliure concurrència. 

Proposta 3. Supressió de la incompatibilitat en la percepció del complement de tutoria i el complement de cap de departament.

  • Inclusió de la duplicació del complement de tutoria a partir del curs 23-24.

Proposta 4. Consolidació de les 2.508 places docents creades des de 2016 i la millora progressiva de les plantilles.

  • Res a dir.

Proposta 5. Finalització del procediment d’integració del professorat tècnic de formació professional al cos de professors de secundària convocat.

  • Completar aquesta proposta amb:
  • Equiparació salarial (amb retroacció a l’entrada en vigor de la LOMLOE) mitjançant la creació d’un complement autonòmic de tots els funcionaris interins i funcionaris que estan en pràctiques o hi varen estar durant el curs 21-22 que compleixen amb el requisit de tenir una titulació universitària.
  • Equiparació salarial mitjançant la creació d’un complement autonòmic dels funcionaris de carrera d’FP sense titulació universitària perquè en el moment de l’ingrés no era requisit i per a tots els mestres de taller d’arts plàstiques i disseny.

Proposta 6. Convocatòria anual de concurs-oposició durant el 2023, 2024, 2025, 2026 i 2027 amb la finalitat d’estabilitzar les plantilles, al marge del procés d’estabilització per concurs, per assolir la fita d’un màxim del 8% d’interinitats.

  • Exigim una nova redacció explicitant la convocatòria de les taxes de reposició. Fermar la proposta davant futurs governs negligents amb el sector públic docent.
  • Convocatòria per illes.

Proposta 7. Creació d’un grup de substitucions permanent de personal docent adscrit a la Direcció Territorial d’Eivissa i Formentera i a Menorca.

  • Volem aclarir quines especialitats serien les que conformarien aquesta llista.
  • Defensam la creació de dues llistes separades, una per a Eivissa i una per a Formentera.
  • Creació també d’un grup de substitució ràpida de mestres a Mallorca.

Proposta 8. Assoliment en el termini màxim de 4 cursos de les 18 hores lectives per al personal docent de secundària.

  • Defensam que aquesta reducció hauria de ser com a màxim d’aquí a 2 cursos i sense introduir sofismes del tipus 18h màxim 21h.

Proposta 9. Assoliment en el termini de 4 cursos de les 24 hores de docència directa dels mestres d’infantil i primària.

  • Exigim la calendarització de les 24h d’aquí a 2 cursos i introduïm l’exigència de les 23h d’aquí 4 cursos.

Proposta 10. Reducció progressiva de ràtios, en el termini de 4 anys, en un 10% de les ràtios màximes en aquells centres que comptin amb un ISEC inferior a -0,25, i entre un 10% i un 20% en els centres d’atenció preferent i mantenir les ràtios mitjanes per davall de les actuals que són.

  • Si a 2n cicle EI i EP tenen ràtio màxima de 25. -10% = 25-2’5 = 22’5 → 23 (arrodoniment a l’alça)
    Diferència de criteri d’arrodoniment en el cas de BAT que tenen ràtio màxima de 35 -10% = 35-3’5 = 31’5 →  31 (arrodoniment a la baixa)
    Defensam el mateix criteri d’arrodoniment per al 2n cicle d’EI i EP que el criteri de Batxillerat. Arrodoniment a la baixa també per a 2n cicle EI i EP. Ràtio màxima -10% = 22
  • La reducció de les ràtios no s’ha de plantejar a partir de ràtios mitjanes sinó per tots els grups.

Proposta 11. Consolidació mitjançant la modificació de la RLT, en l’exercici de 2023, de les places d’auxiliar administratiu als centres d’educació infantil i primària.

  • Dotació centres 0-3. El primer cicle d’EI no contempla cap auxiliar administratiu. Aquests darrers cursos, de la mateixa manera que a les altres etapes s’ha incrementat la tasca administrativa en aquest cicle. Una opció seria la creació d’equips de suport administratiu itinerants per determinats moments del curs.

Proposta 12. Restabliment de les llicències per estudis, a partir del curs 2023-2024, retribuïdes i no retribuïdes, amb l’objectiu d’estimular la formació i la recerca educativa. S’han de negociar els criteris i el nombre de llicències en la Mesa Sectorial d’Educació.

  • Reclamam que el restabliment sigui amb les mateixes condicions del 2011.

Proposta 13. Proposta de revisió i actualització de les mesures del Fons d’Acció Social.

  • Afegir un ajut per al lloguer d’habitatge per aquells que s’hagin de desplaçar d’illa de residència.
  • La solució real és un increment substancial i acord amb el cost de la vida —inclòs l’habitatge— a cada una de les illes, del complement d’insularitat.
  • UOB insisteix en les mesures per al fons d’acció social que UOB ja ha explicitat i enviat :
    • Actualització de les quantitats amb l’IPC acumulat des de 2002.
    • Incloure els estudis de CF de Grau Superior en els ajuts de matrícula i material.
    • Incorporar-hi tots els conceptes que existeixen a funció pública.

Proposta 14. Reducció de mitja jornada voluntària no retribuïda per a tot el personal docent sempre que sigui possible.

  • Hem exigit la concreció de sempre que sigui possible.

Proposta 15. Creació d’un grup de treball per revisar el catàleg de malalties professionals.

  • Res a dir.

Proposta 16. Regulació, prèvia negociació amb els sindicats, dels permisos retribuïts per assumptes propis al personal docent tant per funcionaris com per interins i dels permisos sense retribució.

  • Res a dir.

Proposta 17. Revisió i nova regulació, prèvia negociació en la Mesa Sectorial d’Educació, de les instruccions sobre l’horari dels docents per a implementar en la professió docent les 35 hores de jornada laboral, concretar els límits dels dies d’assistència al centre per al personal docent amb reducció de jornada i revisar el nombre d’hores de lliure disposició, entre d’altres.

  • A Secundària, la tornada a les 35 hores setmanals haurà de suposar la tornada a les 25 hores de presencialitat als centres, que era la jornada anterior a les retallades.
  • Acabar amb la distinció artificiosa, inventada per l’actual Administració, entre hora lectiva de docència directa i hora lectiva sense docència directa (hora de tutoria secundària), i tornar a donar la mateixa consideració a totes les hores lectives a tots els efectes en establir les instruccions sobre l’horari dels docents. 
  • A les instruccions horàries, supressió d’ambigüitats que permetin als equips directius fer interpretacions capcioses per tal d’augmentar de facto la presencialitat als centres.
  • A les instruccions horàries, suprimir la limitació de CHL que es poden gaudir: s’han de gaudir totes aquelles que pertoquin.
  • Assegurar (marcar a les instruccions) que l’horari de les mitges jornades serà, amb caràcter general, de 3 dies, i en cap cas de més de 4 dies setmanals. 
  • Definir un nombre mínim d’hores de docència setmanal per tal d’evitar l’acumulació d’hores de coordinació en determinats docents.
  • 1/3 Jornada. Que es cobreixin les reduccions d’un terç de jornada, evitant que companys no la gaudeixin per evitar la sobrecàrrega sobre els companys de departament.

Proposta 18. Inclusió en els plans de formació del professorat de la formació específica per especialitats i de didàctica de les distintes àrees.

  • Formular els plans de formació d’acord amb les demandes del col·lectiu docent, és a dir, que es puguin fer propostes de formació específica des dels mateixos departaments didàctics dels centres.
  • Potenciar la participació dels Departaments a l’hora de definir l’oferta formativa intercentres per poder organitzar més formacions específiques.

Proposta 19. Negociació en el marc de la Mesa Sectorial d’Educació del procediment, la formació i les equivalències o convalidacions per a l’obtenció dels distints nivells del marc de referència de la competència digital docent.

  • Exigim que les hores reconegudes dels cursos s’acostin a les hores reals de formació que impliquen: la formació semipresencial de l’IBSTEAM no reconeix totes les hores de feina i treball necessàries per a completar el curs.
  • Exigim que tota formació reconeguda en competència digital anterior al 2020 sigui mapejada per establir-ne equivalències i convalidacions a efectes del nou marc de referència de competència digital docent (a Catalunya compten des del 2017).
  • Exigim que, a efectes de convalidar/establir equivalències amb activitats amb contingut digital que impliquin transferència amb alumnat, es tenguin en compte no només aquelles de les que el docent conservi evidència material, sinó també aquelles que, per la seva naturalesa, hagin implicat necessàriament una transferència amb alumnat; en tal cas, no seria necessari mostrar les evidències, només demostrar que s’ha participat de l’activitat o programa educatiu en qüestió.
  • Negociació Pla Transformació Digital a la MSE. Aquest pla té implicacions estratègiques per a la funció docent més enllà de l’acreditació digital. Per exemple, pot implicar greus limitacions a l’autonomia docent i a la llibertat de càtedra. Per això exigim que tot el Pla de Transformació Digital es negociï a la MSE.
  • Els centres han de contractar tècnics informàtics per tal de permetre que els coordinadors TIC facin la feina pedagògica i coordinadora que els pertoca, en comptes de dedicar-se al manteniment dels equips informàtics del centre.

Proposta 20. Negociació d’un protocol per a les agressions als docents.

  • Demanam que es faci una calendarització del grup de treball i que comenci a fer feina immediatament.

Proposta 21. Elaboració d’un pla d’igualtat.

  • Demanam que es faci una calendarització del grup de treball.

Proposta 22. Proposta del Pla d’infraestructures educatives 2023-2027 i rendició de comptes de l’execució del Pla d’infraestructures 2016-2023.

  • Creació d’una comissió de seguiment amb rendició de comptes de manera annual.

Proposta 23. Proposta d’un pla de climatització de centres que contengui una auditoria de l’estat dels centres i un pla d’inversions en el marc del Fons de Cooperació Territorial.

  • Defensam una calendarització i el compromís que aquest pla ja estigui implementat abans del mes de juny de 2023.

Propostes que no estan a l’esborrany i que UOB Ensenyament ha defensat que s’hi incloguin.

Des d’UOB Ensenyament tenim memòria i no oblidam els compromisos adquirits amb la nostra afiliació. Per això negociarem perquè s’hi incloguin les següents propostes:

Proposta 24. Compensació de dues hores lectives per aquells professors de secundària i batxillerat que acumulin més de 125 alumnes sota la seva docència directa.

Proposta 25. Compensació de dues hores lectives per als tutors de Primària.

Proposta 26. Remuneració del 100% de les baixes de menys de 5 dies des del primer dia.

Proposta 27. Any sabàtic. Regulació, prèvia negociació en el marc de la Mesa Sectorial d’Educació, d’un any sabàtic retribuït de lliure disposició amb la minoració d’un percentatge de les percepcions retributives en els 4 anys anteriors.

Conscients de l’estat d’esgotament dels companys i companyes seguirem negociant fins al darrer minut a fi de poder obtenir el millor Acord Marc possible. Finalment serà l’afiliació d’UOB Ensenyament qui decidirà si el signam o no.