La conselleria carrega als docents el mort de les proves de diagnòstic de 2n d’ESO

COMUNICAT DE PREMSA

UOB
denuncia que la Conselleria presidida per Martí March ha tornat a donar
una mostra de desconfiança i de menyspreu envers la professionalitat
dels docents. Aquesta vegada l’evidència s’ha manifestat amb les proves
de diagnòstic de 2n d’ESO a càrrec de la l’Institut d’Avaluació de
Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE). Segons ha imposat la Conselleria,
aquestes proves que han afectat les matèries de Català, Espanyol,
Anglès i Matemàtiques s’han fet, per una banda, a 50 centres de Balears
escollits d’una manera aleatòria entre els centres públics, concertats i
privats i amb la distribució següent per illes: Eivissa 8, Formentera
1, Mallorca 35 i Menorca 6. March i el seu equip han decidit pel seu cap
de vent i sense consultar els docents que el diagnòstic es basarà en
els resultats de les proves d’aquests 50 centres que seran aplicades i
corregides per personal voluntari i extern a 2 € per prova.

Per
altra banda, la Conselleria ha decretat igualment, en una clara mostra
de despotisme il·lustrat, que les proves s’hagin fet igualment a tots
els centres de Balears encara que els resultats no comptin per res i que
els aplicadors i correctors siguin els docents dels centres que hauran
de fer aquesta feina extra abans de dia 26 de maig sense cobrar i sense
reducció de cap hora complementària (guàrdies…).

Segons
UOB Ensenyament ens trobam davant un despropòsit més de la Conselleria,
una arbitrarietat i un greuge comparatiu que evidencia el poc respecte
per la capacitat i la dignitat professional dels docents, per exemple:

1.-
Són unes proves elaborades d’esquena als docents i dins els despatxos
de la Conselleria per persones alienes al dia a dia que es viu dins les
aules. A part d’això, cal esmentar que han presentat deficiències
tècniques, com ha estat el cas de la prova de llengua catalana que ha
comptat amb un àudio deficient, i que en el cas de les llengües (Català,
Espanyol i Anglès) han tingut diferents graus de dificultat i de
complexitat.

2.-
Aquestes proves no tenen cap valor acadèmic, no se contemplen a les
programacions, són una tudada d’energia per no-res ja que ni tan sols
figuraran a la memòria dels departaments.

3.-
Són unes proves inútils, que no serveixen per res, que no aporten cap
informació que ja no sàpiguen els docents després de tot un curs fent
feina colze a colze amb l’alumnat i les famílies. Aquestes proves sembla
no tenen altra motivació que personal endollat a conselleria justifiqui
un sou i eviti el retorn als centres escolars i al contacte directe amb
les aules. A més a més, són unes proves que, pel que fa al diagnòstic
sobre el domini de llengües, reprodueixen la mutilació crònica de les
quatre habilitats lingüístiques ja que pretenen obtenir una valoració
sobre la comprensió oral i escrita, l’expressió escrita però en canvi
deixen de banda l’expressió oral.

4.-
Són finalment també unes proves inoportunes que arriben en el pitjor
moment, la recta final dels mesos maig-juny, que distorsionen la
planificació de final de curs ja que alumnat i docents estan immersos en
recuperacions, proves de la 3a avaluació i notes finals.

En
definitiva, tenim una Conselleria d’Educació controlada pel PSOE, un
partit crossa del PP que no només manté el govern Rajoy al capdavant del
govern de l’estat, sinó que, a més a més, ha assumit gran part del seu
programa com és la imposició de la LOMCE, l’atac a la dignitat
professional dels docents, la imposició de revàlides i més revàlides
decidides dins els despatxos de Madrid, proves de diagnòstic sense cap
ni peus, certificacions externes de qualitat, equips directius imposats a
dit per l’administració i a les ordres del partit de torn que volen
gestionar l’escola pública així com els rota i com si fos un centre
privat, la instrumentalització dels inspectors educatius com si fossin
comissaris polítics amb la missió de carregar els docents amb més
paperassa burocràtica, etc. I tot això, en comptes de dedicar les
energies a lluitar per un millor finançament per reduir ràtios, eliminar
aules prefabricades, respectar l’autonomia dels claustres i els
consells escolars i sobretot, valorar i reconèixer la tasca dels docents
que sovint han de treballar en condicions adverses i en un entorn
social complex i complicat.

Des d’UOB exigim la retirada d’aquestes proves i que no es tornin a repetir mai més.

Palma, 16 de maig de 2017

Diari de Balears:

Diario de Mallorca, 17.5.2017