La Conselleria qualifica els currículums LOMCE de “participatius”

Després de negar-se a explorar la via del decret llei per minimitzar al màxim la LOMCE, i de descartar esmenes i al·legacions que anaven en la línia de defensar les matèries artístiques i tecnològiques, Filosofia, Llengua i cultura catalanes, etc., la Conselleria considera els currículums fruit d’un “procés participatiu” i que el poder que s’atorga als equips directius per definir hores és una “aposta per l’autonomia” dels centres.

I què més!

Nota de premsa de la Conselleria:


El Consell de Govern dona el vist i plau als nous currículums educatius que s’aplicaran el proper curs

Darrera actualització: 20/05/2016

El Consell de Govern ha aprovat avui els nous currículums
d’educació primària, secundària i batxillerat. Es tracta de la
darrera passa després d’un procés participatiu que ha suposat el
seu debat a la Mesa Sectorial d’Educació, el Consell Escolar de
les Illes Balears i finalment la seva aprovació per part del
Consell Consultiu. D’aquesta manera la Conselleria d’Educació i
Universitat ha culminat el procés d’elaboració, tal i com es va
comprometre, dels nous currículums LOMQE a tots els nivells
educatius per a substituir els que s’han hagut d’aplicar en el
curs 2015/16, elaborats pel govern anterior.

L’objectiu principal d’aquesta nova proposta que s’aplicarà
el proper curs 2016/17 és, sense sortir del marc legal de la LOMQE,
aprofitar totes les possibilitats per reduir l’impacte negatiu
d’aquesta llei sobre el dia a dia dels centres. A més, sha
potenciat la llibertat i l’autonomia dels centres per afavorir els
projectes innovadors.

Autonomia de centres per impulsar la innovació

Aquesta aposta per a l’autonomia es fa especialment evident a
l’Educació Primària. En aquest nivell educatiu
la nova proposta facilita l’adaptació al context i a la  realitat
social i cultural de cada centre, a través d’una llibertat per a
la distribució horària que incentiva la innovació educativa i els
canvis metodològics, en la línia d’altres iniciatives similars a
dins i fóra de l’estat espanyol i possibiliten l’adaptació de la
distribució de continguts curriculars a les necessitats i
característiques dels alumnes.

Permeten el disseny de projectes propis de centre, (projectes
lingüístics, projectes de participació ciutadana, projectes de
temes transversals, projectes multidisciplinaris, projectes de
currículums integrats…). Aquesta opció també permet, si es
prefereix, fer servir una distribució més “tradicional” o més
tancada de matèries i hores per reforçar les àrees que es
consideri oportú.

Aquesta nova manera d’organitzar l’ensenyament a cada centre
precisa de nous mecanismes  d’avaluació en termes
competencials dels projectes d’innovació que es proposaran amb la
col·laboració i assessorament del Departament d’Inspecció
Educativa i l’IAQSE.

14’5 hores de lliure disposició a Primària i
tractament globalitzat de cicle

A l’Educació Primària, es mantenen les 25 hores setmanals de
classe (en total 75 hores per cada cicle) però per primera vegada
els centres disposaran de 14’5 hores de lliure disposició per a
tot el primer cicle i 11’5 per a tot el segon cicle que es poden
distribuir a diferents àrees o al treball per projectes de
contingut competencial. La proposta de currículums de Primària
parteix del mínim horari que estableix la LOMQE per a cada matèria
però permet un plantejament més obert. Així els centres podran
donar més pes a matèries que han quedat molt reduïdes amb la
LOMQE com l’Educació Física o les matèries artístiques oferint
un major marge d’autonomia als centres i facilitant la innovació
pedagògica.

La nova normativa preveu que es faci un tractament globalitzat
per als tres cursos de cada cicle el que suposa una necessària
coordinació entre aquests a través d’un coordinador de cicle.
Aquestes mesures permeten fer projectes globalitzats amb continguts
de diferents àrees. Per això els centres hauran de mantenir la
mateixa distribució horària lectiva al llarg d’un cicle, per tal
que la proposta coincideixi amb la durada d’una promoció d’alumnes.
Aquesta només es podrà modificar per a aquells alumnes que
comencen un nou cicle.

Horari setmanal educació primària

Horari setmanal educació primària
Assignatura/Curs 1r 2n 3r 4t-6è
Llengua catalana i literatura 8 9
Llengua castellana i literatura 8 9
Llengua estrangera 6 7
Matemàtiques 10 10
Ciències naturals 4 4
Ciències socials 4 4
Educació física 5 5
Religió/valors socials i cívics 3 3
Educació artística 5 5
Temps d’esplai 7,5 7,5
Lliure disposició: 14,5 11,5
Total 75 75

La càrrega horària assignada a les àrees de ciències
naturals, ciències socials, llengua castellana i literatura,
matemàtiques i llengua estrangera: anglès haurà de ser com a
mínim del 50% del total a cada curs, tal i com estableix la LOMCE.

Una ESO amb 30 hores, amb més pes de la tecnologia
i de les matèries artístiques, i grups reduïts d’anglès

En el cas de l’Educació Secundària Obligatòria els nous
currículums preveuen reduir l’horari setmanal dels alumnes de 32
a 30 hores. D’aquesta forma s’aconsegueix racionalitzar l’horari de
l’alumnat d’aquests nivells, que està per damunt del de la majoria
de comunitats autònomes.  Això suposarà que l’alumnat d’ESO,
quan l’horari sigui de jornada continuada, comenci i acabi les
classes cada dia a la mateixa hora. El rendiment dels alumnes es veu
afectat per un horari excessivament llarg i per això el  fet
de tenir més hores de classe no és garantia de millors resultats.

Els currículums que ara es presenten reforcen les matèries
artístiques (música, plàstica) i la tecnologia que es veuen 
compensades en relació a l’horari actual ja que tots els alumnes
de Secundària n’hauran de fer. No hi haurà cap alumne que no
hagi fet alguna d’aquestes matèries a l’ESO.

A primer, segon i tercer d’ESO els centres disposen de dues hores
setmanals de lliure disposició per completar l’horari . Aquestes
hores es podran destinar a reforçar determinades matèries o a
projectes interdisciplinars.  Es contempla la coordinació en
les programacions de les matèries de Llengua catalana i literatura
i Llengua castellana i literatura que hauran de reflectir el treball
conjunt en aquestes matèries en relació amb els continguts,
objectius, metodologia i avaluació.

L’ensenyament de l’anglès es veurà reforçat no amb més
hores lectives, sinó amb desdoblaments de totes les hores en grups
de 8 a 15 alumnes, la qual cosa permetrà reduir les ràtios i
millorar la qualitat de l’ensenyament, ja que aquest és l’element
que té incidència més directa en l’aprenentatge d’una llengua. A
més d’això, els centres podran incrementar les hores de classe
fent servir alguna de les hores de lliure disposició setmanal.

Atesa la reducció de l’horari setmanal a 30 h, a 4t ESO no hi
ha hores de lliure disposició.

 ESO

Horari setmanal educació secundària obligatòria 
Assignatura/Curs 1r 2n 3r 4t
Llengua catalana i literatura 3 3 3 3,5
Llengua castellana i literatura 3 3 3 3,5
Primera llengua estrangera 3 3 3 3
Matemàtiques 3 4 4 4
Geografia i història 3 3 3 3
Biologia i geologia 3 2 3
Física i química 3 2 3
Educació física 2 2 2 2
Religió/valors ètics 1 1 1 1
Educació Plàstica 3
Música 3
Tecnologia 3
específica 1 2* 2 3
Tutoria 1 1 1 1
Lliure disposició 2 2 2
Total 30 30 30 30

* s’ha de triar una matèria d’entre: educació plàstica,
visual i audiovisual II, música II i segona llengua estrangera

Batxillerat amb història de la filosofia obligatòria
per a tots els alumnes dels batxillerats de Ciències i Humanitats i
Ciències Socials

A 1r de Batxillerat es redueix la càrrega lectiva de 34 a 32h
setmanals, encara per damunt de la majoria de comunitats autònomes,
que solen fer 30h de classe setmanals.

L’assignació horària a Castellà i Català és la mateixa que
l’adoptada a Catalunya. La programació d’aquestes dues matèries ha
de reflectir el treball conjunt en aquestes matèries en relació
amb els continguts, objectius, metodologia i avaluació.

S’eliminen els períodes de lliure disposició i s’incrementa el
nombre d’hores setmanal de les matèries troncals d’opció, atenent
les recomanacions que va fer el Consell Escolar de les Illes Balears
en les al•legacions presentades als currículums actuals.

Es recupera la Història de la Filosofia com a matèria
obligatòria a 2n de Batxillerat per a tots els alumnes dels
batxillerats de Ciències i Humanitats i Ciències Socials.

1r batxillerat 2n de batxillerat
Específiques (6 hores a repartir entre 2
matèries, segons l’itinerari del centre):

La Història de la filosofia és
obligatòria en els batxillerats de Ciències i Humanitats i
Ciències Socials/Específica 2 en el batxillerat d’Arts

Troncals d’opció

Anàlisi musical

Cultura científica

Dibuix artístic

Llenguatge i pràctica musical

Religió

Segona llengua estrangera

TIC I

Volum

Específica (4 hores) poden ser:

Troncals d’opció

Ciències de la terra i el medi
ambient

Dibuix artístic II

Fonaments d’administració i
gestió

Història de la música i la
dansa

Imatge i so

Psicologia

Segona llengua estrangera II

Tècniques d’expressió
graficoplàstica

Tecnologia industrial II

Tecnologies de la informació i la comunicació II

Podeu consultar tots els currículums no universitaris vigents a les Illes AQUÍ

Consultau també les modificacions de les ordres de desplegament publicades el 24/5/16:

-de Primària

-de Secundària

-de Batxillerat