UOB Ensenyament dóna suport al professorat de Música i d’Arts Plàstiques

Foto: Continuen les mobilitzacions dels companys d'artístiques contra la LOMCE. Estrena del vídeo El futur de l'Art

Reproduïm el comunicat que vam fer públic el 12 de febrer:

L’aplicació de la LOMCE castiga tot el col·lectiu docent, és un atac
contra l’autonomia de centre, és una recentralització del sistema
educatiu i, entre molts d’altres efectes negatius, fustiga especialment
el professorat d’Arts Plàstiques i de Música que pot arribar a perdre,
com ha passat a Múrcia, un 40 % d’hores. Altres departaments
com Filosofia i Tecnologia també pateixen en especial cruesa
l’envestida de la llei d’educació imposada pel PP sense cap mena de
negociació ni de consens amb la comunitat educativa ni amb la resta de
forces polítiques.

UOB Ensenyament se solidaritza amb
professorat d’Arts Plàstiques i de Música que es va reunir en Assemblea
ahir horabaixa a Palma en un acte celebrat a l’Escola Superior de
Disseny de les illes Balears, n’assumeix les seves reivindicacions i vol
contribuir a la difusió del seu Argumentari i de les seves demandes que
reproduïm a continuació.

CONSIDERAM QUE QUALSEVOL LLEI DE QUALITAT D’EDUCACIÓ HA DE TENIR EN COMPTE ELS ENSENYAMENTS ARTÍSTICS, JA QUE:

Contribueixen a la formació integral dels nostres alumnes. No es pot
pretendre una educació integral sense un plantejament seriós de
l’educació artística als ensenyaments de règim general.

L’escola ha de desenvolupar totes les intel·ligències. La teoria de les
intel·ligències múltiples, cada vegada més implantada, contempla una
escola a la qual tenen cabuda diversos estils d’aprenentatge i es basa
en gran mesura en la creativitat

Nombrosos estudis han
demostrat que l’educació artística millora el desenvolupament cognitiu,
la qual cosa afecta el raonament lògic i facilita l’aprenentatge
d’altres matèries

La pràctica de l’art promou el pensament
divergent i la creativitat, aspectes essencials en la formació d’una
persona i de qualsevol professional.

Les matèries artístiques contribueixen a l’adquisició de les competències bàsiques

La música i la plàstica promouen l’autonomia en l’aprenentatge, la
iniciativa personal, contribueixen a la cohesió social dels grups,
afavoreixen el treball col·laboratiu… i són matèries altament
motivadores per a l’alumnat

Són una eina per a la disminució del fracàs escolar que tant preocupa la nostra comunitat.

Davant el món hipervisual en el que vivim s’han de considerar les
assignatures artístiques com a espais on aprendre a llegir, a analitzar i
a desenvolupar un pensament crític amb l’objectiu de crear ciutadans
capaços de desxifrar missatges d’una manera conscient i autònoma

A MÉS

A l’educació secundària obligatòria música i plàstica són la base de la
formació per al batxillerat d’arts, igual que es garanteix una formació
mínima als alumnes que han de cursar un batxillerat social,
humanístic o científic se n’hauria de garantir als alumnes que han de
cursar el batxillerat artístic.

L’Educació artística és la base
de la propera generació de productors culturals, músics, artistes
plàstics i dissenyadors així com els fonaments amb la qual la propera
generació s’aproparà a la cultura.

A les dades estadístiques
publicades pel MECD a l’anuari d’estadístiques culturals publicat l’any
2013 es pot observar una demanda creixent d’estudis postobligatoris
(batxillerats, formació professional i estudis universitaris)
relacionats amb ensenyaments artístics entre 2008 i 2013. Consideram que
aquests estudiants s’han d’enfrontar al seu futur amb garanties.

PER TOT AIXÒ DEMANAM

Que l’educació artística formi part dels ensenyaments obligatoris d’una
manera digna de forma que ens permeti desenvolupar seriosament un
currículum coherent.. Ens consta que algunes comunitats autònomes, com
ara Aragó, estan proposant currículums als quals la presència dels
ensenyaments artístics es manté respecte del que tenim ara, per tant
consideram que es tracta d’un tema que depèn únicament de la voluntat
política dels governants.

Que aquesta presència ha de tenir
continuïtat, sense que hi hagi cursos als quals els alumnes no tenen cap
hora de les nostres matèries.

Que la música i la plàstica, com
a assignatures eminentment pràctiques que són, haurien de tenir el
mateix tractament que altres àrees d’aquesta índole, a les quals es
contempla sempre la possibilitat de reduir ràtios mitjançant
desdoblaments, agrupaments flexibles, etc. per, d’aquesta manera, poder
atendre als alumnes amb garanties i oferir una educació de qualitat.

Que és necessària l’elaboració d’un mapa dels recursos en l’educació artística a mig i a llarg termini.

Que es crei la figura de Coordinador dels estudis artístics, que
s’encarregaria del seguiment i valoració del mapa de recursos educatius,
de coordinar els estudis de batxillerat artístic, els cicles
professionals i superiors de les diferents illes, coordinar els agents
socioeconòmics i els centres, així com la promoció dels estudis,
dissenyar i coordinar la formació permanent del professorat de l’àrea i
de promoure la innovació en aquests ensenyaments

Que trobam
necessari mantenir una reunió amb els responsables d’educació per tal de
poder exposar amb més profunditat els nostres plantejaments i
intercanviar punts de vista.