Dilluns passat, dia 02 de setembre de 2024, es va reunir la Mesa Sectorial d’Educació amb caràcter extraordinari. Una convocatòria, a criteri d’UOB Ensenyament, desafortunada pel que fa al dia, atès que era la data en què s’havien de publicar les adjudicacions de substitucions corresponents al primer tràmit setmanal de substitucions. Així li ho va transmetre UOB Ensenyament al conseller d’Educació i Universitats, Sr. Antoni Vera, qui en va prendre nota.
En la reunió varen participar, entre d’altres, l’esmentat conseller d’Educació i Universitats, Sr. Antoni Vera Alemany; el secretari autonòmic de Desenvolupament Educatiu, Sr. Mateo Suñer Servera; el director general de Personal Docent Centres Concertats, Sr. Ismael Alonso Sánchez; la directora general de Planificació i Gestió Educatives, Sra. Catalina Maria Ginart Serrano; la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa, Sra. Maria Isabel Salas Sánchez; la directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa, Sra. Neus Riera Estarellas.
El secretari autonòmic de Desenvolupament Educatiu va explicar que Conselleria està fent l’anàlisi de requeriments per implantar una base de dades única per tal d’unificar tots els tràmits i simplificar tots els processos. El que se cerca és una solució que doni resposta als problemes que, de manera alarmantment recurrent, es donen en tots els tràmits dels diferents processos administratius. També s’hauria d’aconseguir no haver d’introduir les mateixes dades cada vegada que es participa de qualsevol procés administratiu, així com facilitar la tasca dels equips directius.
UOB Ensenyament valora positivament que s’implantin millores en els processos, si ha de tenir un impacte positiu i si, finalment, allibera temps al col·lectiu per fer allò que realment importa, que és ensenyar. UOB Ensenyament va demanar que la implantació sigui progressiva i va manifestar la seva preocupació quant a com afectaria un col·lectiu docent que està al límit a causa dels continus canvis de paradigma quant a les eines de gestió, així com el canvi de metodologia, radical per a la major part del col·lectiu, que es va haver d’aplicar arran del confinament per la COVID-19 i el posterior règim de semipresencialitat als centres educatius.
El director general de Personal Docent i Centres Concertats va començar la seva intervenció explicant que el primer tràmit setmanal de substitucions es va interrompre divendres 30 d’agost perquè hi havia trenta places que no s’havien carregat, motiu pel qual varen haver d’interrompre el tràmit i reiniciar-lo. També, i com ja és tradició, com els massapans per Nadal, els servidors varen caure. Així mateix, va parlar sobre les següents qüestions:
- Acord Marc: el mes d’octubre es convocarà el grup de treball de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats pel seguiment del Segon Acord Marc. UOB Ensenyament va recordar que està signat que el grup s’ha de reunir un mínim de dues vegades per curs; que el curs passat es va convocar dia 28 de juny per primera —i única— vegada; la importància de la rigorositat en el compliment de l’Acord, en tots els termes, ja que d’aquest depèn en gran mesura la millora de la vida del col·lectiu docent en termes de drets sociolaborals.
- Processos selectius: l’any 2025 es convocaran proves selectives per cobrir al voltant de mil places. En l’actualitat no hi ha informació disponible quant a com estaran repartides per illes, especialitats o cossos.
- Comissions de Serveis: la Conselleria ja està treballant en un disseny de la pròxima convocatòria de places en Comissions de Serveis orientada a cobrir les necessitats personals de la major part del col·lectiu possible.
- Concurs de trasllats curs 2025-2026: s’està treballant a dos anys vista per millorar l’aplicatiu que gestiona el procés del Concurs de Trasllats Autonòmic. S’estan provant els aplicatius d’altres comunitats autònomes. Finalitzada aquesta fase de proves, traslladaran a les Illes Balears un d’aquests aplicatius, o bé crearan un programari dedicat a gestionar l’esmentat procés administratiu.
- CFIRDE: el director general es va mostrar entusiasmat amb el canvi a la direcció del CFIRDE i que, parafrasejant UOB Ensenyament, aquesta institució havia deixat de ser un xibiu. UOB Ensenyament va manifestar que no és força complicat que aquest canvi suposi una millora, malgrat que el temps ho dirà. Per una altra banda, el director general va informar que seria el CFIRDE l’encarregat d’impartir les formacions de la base de dades única als equips directius. UOB Ensenyament va tornar a demanar la supressió del CFIRDE, així com l’augment de dotació econòmica i estratègica als CEP.
La directora general de Planificació i Gestió Educatives:
- Decret d’escolarització curs 25/26: la direcció general ja està fent feina en el nou esborrany corresponent al decret que regularà el procés d’escolarització per al curs 25-26.
- Decret extraordinari d’escolarització 0-3: dissabte dia 31 d’agost es va publicar el nou decret en virtut del qual s’oferiran 299 noves places 0-3 distribuïdes en 5 centres públics i 4 concertats des del dilluns dia 09 de setembre i el dilluns dia 16 de setembre. La incorporació a aquestes places està prevista per dilluns dia 04 de novembre.
- CTEIB: el Centre de Tecnificació Esportiva de les Illes Balears (CTEIB) es regeix per les mateixes instruccions que els Instituts d’educació secundària (IES). Actualment, s’estan redactant unes instruccions específiques per al CTEIB. Aquestes instruccions, en cap cas, substitueixen les dels IES, sinó que les complementen. Va aprofitar l’avinentesa per explicar que treballen en una planificació per tal d’elaborar instruccions separades per a tots els ensenyaments.
- Llengües estrangeres: la direcció general treballa per potenciar l’accés a la formació en llengües estrangeres al col·lectiu docent. S’està fent feina en la creació de beques més ben dotades que les actuals. UOB Ensenyament en va fer una valoració positiva, i va demanar que les paraules no se les endugui el vent. Les estades formatives a l’estranger no haurien de suposar cap cost als docents.
- Regulació dispositius mòbils centres educatius: els dies previs a aquesta reunió, la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats va enviar, sense convocatòria, un esborrany amb les noves instruccions que regularan l’ús de dispositius mòbils als centres d’ensenyament públics. Seguint en la mateixa i inusual línia d’actuació, es va demanar que s’enviassin les esmenes via correu electrònic abans del divendres dia 6 a les 12 h, en comptes de negociar directament el document en la Mesa Sectorial d’Educació. Finalment, sí es va convocar a la MSE. Ho podeu llegir aquí.
La directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa va informar de les següents qüestions:
- Decret de currículums de Formació Professional: el mes de juliol es va nomenar una comissió d’experts després de la convocatòria enviada via GestIB directament als companys. Hi ha una feina ingent a fer, ja que s’han de desenvolupar els currículums de 108 cicles formatius corresponents a 23 famílies professionals. L’impacte d’aquests currículums serà a partir del curs 25-26.
- Instruccions d’inici de curs: les diferents instruccions d’inici de curs (FP dual, FP a distància i FP presencial) varen ser publicades durant el mes d’agost.
La directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa va informar de les següents qüestions, quant a dotació de personal:
- Orientació Educativa (OE): s’ha augmentat la dotació amb setanta-una noves places de les quals, una a Formentera, dotze a Eivissa, cinc i mitja a Menorca, i cinquanta-dues i mitja a Mallorca.
- Equip d’Atenció Primerenca (EAP): s’ha augmentat la dotació amb trenta noves places de les quals, dues i mitja a Eivissa, dues a Menorca, i vint-i-cinc i mitja a Mallorca. Cal recordar que els EAP estan formats especialistes en OE, Pedagogia Terapèutica (PT), Audició i Llenguatge (AL), i Professorat Tècnic de Serveis a la Comunitat (PTSC).
- Auxiliars Tècnics Educatius (ATE): s’ha assolit la fita de dotar amb, almenys, un ATE a tots els centres d’Educació Primària (EI) i als quatre d’Educació Infantil de la Conselleria d’Educació i Universitats.
Palma, 12 de setembre de 2024